04 Julai 2011

17 ditahan semalam direman 3 hari

2 Syaaban 1432H. [MOD] -

AYER KEROH, 4 Julai: Polis hari ini berjaya mendapat perintah mahkamah yang membenarkan permohonan untuk menanan reman selama 3 hari ke atas 17 orang pemimpin dan ahli PAS yang ditahan di Jasin semalam.

Kesemua mereka disiasat di bawah Seksyen 47 Akta Pertubuhan.

Mereka yang ditahan termasuk Ketua Dewan Pemuda PAS negeri, Yuhaizad Abdullah, Ketua Penerangan PAS Kawasan Jasin, Fauzi Maelah dan 15 ahli PAS yang lain kira-kira jam 2.15 petang semalam.

Sementara itu, Pesuruhjaya PAS Melaka, Adly Zahari mendesak pihak berkuasa membebaskan 17 orang pimpinan dan ahli PAS Jasin yang ditahan.

Dalam kenyataannya, Adly berkata PAS Melaka mengutuk tindakan yang dilakukan oleh pihak berkuasa yang menangkap mereka yang terbabit.

"PAS Melaka juga merasa kesal kerana mereka yang ditangkap tidak dibebaskan setelah keterangan mereka diambil sebaliknya mereka terus ditahan di IPD Jasin.

"PAS Melaka mendesak pihak berkuasa agar membebaskan mereka yang ditahan," tegasnya yang juga merupakan Yang Dipertua PAS Kawasan Alor Gajah.

Menurutnya, PAS Melaka akan terus memberikan pembelaan kepada mereka yang ditahan.

"Kami yakin bahawa mereka yang ditahan tidak melakukan sebarang bentuk kesalahan, jadi oleh itu mereka mesti dibebaskan serta merta tanpa syarat," ujar beliau.

Beliau juga berkata PAS Melaka berharap keluarga para ahli PAS yang ditahan agar bersabar dan sama-sama berdoa agar mereka segera dibebaskan.

Ahmad Danial
harakahdaily/-

Tiada ulasan: