12 Ogos 2011

Mismah akhirnya ditemui

12 Ramadhan 1432H. [MOD] -

Seorang warganegara baru Mismah - yang mencetuskan kegemparan apabila dikatakan mendapat kerakyatan dalam tempoh empat jam - akhirnya ditemui media.

Beliau juga sekali gus tampil menafikan dakwaan mendapat kerakyatan mudah yang dikaitkan dengan dirinya.

"Saya ikut peraturan, bukan macam orang cakap," beliau dipetik sebagai berkata kepada Sinar Harian hari ini.

Wanita asal Bawaen, Indonesia yang pada mulanya keberatan ditemubual juga mengakui sedih dengan dakwaan beliau mendapat 'kerakyatan pintu belakang' itu.

Nama Mismah menjadi perhatian apabila apabila rekod dalam talian pada 2 Ogos lalu menunjukkannya seorang penduduk tetap tetapi disenaraikan dalam daftar pemilih untuk pilihan raya.

Lebih banyak kontroversi muncul apabila selepas empat jam dilaporkan Malaysiakini, status baru ibu kepada empat anak itu menunjukkannya mempunyai kewarganegaraan negara ini.

malaysiakini/-

3 ulasan:

yes berkata...

Cerita tak cukup detail, tak adil bagi sesiapa nak komen. Contohnya; Bila datang ka Malaysia, suami dia orang tempatankah atau orang Indonesia, kalau orang Indonesia adakah suami telah dapat kerakyatan dan bila. Adakah dia masih memgang kewarnagaraan Indonesia sehingga cerita ini keluar. Saya bertanya sebab apa kah yg sering terjadi menyebabkan ramai orang Indonesia jadi rakyat tempatan.

Tanpa Nama berkata...

Kena prasangka baik....lah...........

Othman S Baru berkata...

Persoalannya bagaimana beliau didaftarkan sebagai pengundi sedangkan rekod di JPN menunjukkan beliau masih lagi Permanent residence (PR). Ini yang spr/umno dan kerajaan perlu jelaskan. Sepatutnya rekod JPN kena update dulu kalau betul belum update barulah selepas itu mismah boleh didaftarkan sebagai pengundi. SPR dan kerajaan serta kuncu2nya jangan nak belitkan cerita. Agaknya ini rancangan umno /spr, mana2 pendatang yang nak jadi w/negara mesti daftar sebagai pengundi lepas tu baru boleh jadi w/negara Malaysia.