02 November 2011

Kesesakan melampau di Lembah Klang jika tiada MRT

5 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Malaysia akan berhadapan dengan kesesakan trafik yang teruk jika aliran transit massa (MRT) tidak tersedia menjelang 2020, kata Datuk Seri Idris Jala, ketua pegawai eksekutif Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan (Pemandu).

"Jika kita tiada MRT, saya jamin menjelang tahun 2020, bandar ini (Lembah Klang) akan sesak teruk," kata beliau dalam taklimat media bersempena dengan siapnya 12 bulan pertama Program Transformasi Ekonomi.

Beliau berkata tiada bilangan bas akan menyelesaikan masalah trafik bandar, dan Malaysia memerlukan modus operandi yang berbeza sebagai penyelesaian.

Idris berkata beliau menghabiskan masa selama 15 minit setiap hari di Twitter untuk memberi respon kepada komen orang ramai mengenai ETP, sambil menambah kebanyakan rungutan ialah mengenai pengangkutan awam terutamanya perkhidmatan bas dan keretapi Komuter KTM.

Beliau berkata orang ramai masih lagi belum sedar mengenai usaha-usaha kerajaan untuk memperbaiki sistem pengangkutan jalan raya, sambil memberi contoh tempahan untuk keretapi dan bas baharu serta menghias semula perhentian bas di Lembah Klang.

"Segala-galanya telah dilakukan dan orang ramai masih lagi merungut kerana jawapannya bergantung dengan MRT," tambah beliau.

Bagi mengurangkan kos, Idris berkata Malaysia telah belajar dengan menderaf pembangunan MRT termasuk dari Korea Selatan, Jepun dan Singapura.

- Bernama

Tiada ulasan: