16 November 2011

Rahsia ibu terbongkar

20 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

LEDANG: Selepas seminggu menutup perbuatannya, rahsia gadis berusia 20 tahun terbongkar apabila polis menahannya kerana membuang bayi yang baru dilahirkan di dalam parit kebun sawit Kampung Melayu Raja dekat Sagil di sini, Khamis lalu.

Penemuan bayi perempuan yang masih sihat dalam keadaan bogel kira-kira jam 9 pagi pada 5 November lalu, menggemparkan penduduk di kawasan itu yang membantu polis menjejaki dalang kejadian itu.

Hasil maklumat penduduk, polis menjejaki gadis berkenaan yang tinggal bersama keluarganya di sebuah rumah kira-kira 500 meter dari lokasi penemuan bayi terbabit, kira-kira jam 4.30 petang, Khamis lalu.

Pemangku Ketua Polis Daerah Ledang, Deputi Superintendan Muhammad Salleh Abd Razak, berkata sejurus ditahan, gadis terbabit dirujuk untuk rawatan susulan dengan Hospital Tangkak.

“Rumah gadis itu yang tinggal bersama keluarganya terletak kira-kira 500 meter dari lokasi bayi ditemui. Siasatan awal, mendapati gadis terbabit melahirkan bayi perempuan itu sendirian kira-kira jam 6 petang pada 4 November lalu dalam kebun sawit berkenaan.

“Bayi itu kemudian dibuangnya dalam parit kebun sawit berkenaan sejurus dilahirkan, sebelum ditemui seorang penoreh getah keesokan paginya. Bayi yang ditinggalkan ditemui dalam keadaan sihat dan tidak mengalami kecederaan.

“Nasib baik, sepanjang tempoh dibuang dalam parit itu, bayi berkenaan tidak menjadi mangsa dibaham ular sawa atau anjing liar yang biasanya berkeliaran sekitar kebun sawit,” katanya kepada pemberita selepas Majlis Perhimpunan Bulanan IPD Ledang, di perkarangan Balai Polis Bukit Kepong, dekat Pagoh di sini.

Muhammad Salleh berkata, gadis itu kini disiasat mengikut Seksyen 317 Kanun Keseksaan kerana membuang bayi, yang membawa hukuman penjara tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

“Dia dibebaskan dengan jaminan kerana memerlukan rawatan susulan di Hospital Tangkak. Polis sedang melengkapkan siasatan kes ini, termasuk mengenal pasti teman lelaki gadis berkenaan.

“Kertas siasatan akan dirujuk kepada pejabat Timbalan Pendakwa Raya bagi membolehkan tindakan lanjut dijalankan termasuk pendakwaan di mahkamah,” katanya.

BERITA HARIAN/-

Tiada ulasan: