29 Disember 2011

Aziz Bari dipelawa masuk Pas

4 Safar 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM - Dewan Pemuda Pas Pusat, mempelawa Profesor Dr Abdul Aziz Bari menyertai Pas, sekiranya ahli akademik itu menamatkan kerjayanya di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

Naib Ketua Dewan Pemuda Pas, Raja Ahmad Al-Hiss berkata, tawaran itu bagi memberi ruang kepada pensyarah undang-undang berkenaan mempraktikkan ilmunya sebagai pakar undang-undang dan perlembagaan dalam menegur kepincangan sistem politik negara.

“Kami mengalu-alukan penyertaannya sebagai ahli politik bagi sama-sama membentuk sistem negara yang amat memerlukan ilmunya selama ini.

“Kita yakin penyertaan beliau dapat memberikan manfaat kerana ilmunya selama ini, diterjemahkan bagi membentuk sebuah negara mengikut lunas undang-undang sebenar,” katanya dalam kenyataan, semalam.

Beliau berkata, sekiranya Abdul Aziz menyertai Pas, bekas pensyarah itu dapat me-ngembangkan lagi ilmunya untuk sama-sama memelihara Perlembagaan Negara yang sering dipertikaikan selama ini.

“Sekiranya beliau me-nyertai Pas, cita-cita Pas untuk melaksanakan dasar pemerintahan Islam akan bertambah mantap,” katanya.

Raja Ahmad berkata, pihaknya menunggu jawapan daripada Abdul Aziz dan menghormati sebarang keputusan ahli akademik itu.

“Kami di dalam Pas menunggu sebarang pendirian beliau untuk sama-sama berkhidmat kepada seluruh rakyat kelak dan kami menghormati beliau sebagai seorang berpegang teguh dengan pendiriannya berhubung isu nasional selama berkhidmat dengan UIAM sebelum ini,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Abdul Aziz sebelum ini memberitahu, beliau masih belum mendapat jawapan dari Pejabat Naib Canselor UIAM berhubung permoho-nannya untuk meninggalkan universiti itu.

Sinar Harian

Tiada ulasan: