29 Disember 2011

Bapa bawa anak ketika mencuri

4 Safar 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU – Seorang bapa menunjukkan contoh tidak baik kepada anak-anaknya apabila sanggup melakukan perbuatan mencuri sebuah mesin canai milik sebuah pasar raya di sini, ketika tiga anak itu ada bersamanya, pada 20 Disember lalu.

Natijahnya, Mohd Zahamid Said, 35, dari Kampung Kiat Sering di sini, dijatuhi hukuman tiga tahun penjara dan tiga sebatan oleh Mahkamah Majistret di sini, kelmarin.

Hukuman diputuskan mengikut Seksyen 380 Kanun Keseksaan selepas tertuduh mengaku bersalah di hadapan Majistret Mohd Fazaly Ali Mohd Ghazaly.

Berdasarkan pertuduhan, Mohd Zahamid mengaku dengan niat jahat mencuri mesin canai jenama Starke milik pasar raya Giant bernilai RM56.99 pada jam 8.30 malam, 20 Disember lalu.

Tindakan tertuduh disedari seorang pengawal keselamatan, Mohd Izwan Ibrahim sebelum bertindak menahan tertuduh dan menyerahkan kepada pihak polis.

Sebelum hukuman diputuskan, tertuduh mengaku membawa bersama tiga anaknya berusia enam, empat dan dua tahun ketika mencuri di pasar raya tersebut selain merayu hukuman diringankan dengan alasan mempunyai tanggungan.

“Saya mohon hukuman saya diringankan kerana saya mempunyai empat anak yang masih kecil,” katanya.

Tertuduh memiliki tiga rekod lampau termasuk dua jenayah curi mengikut Seksyen sama selain turut dijatuhi hukuman tiga bulan penjara serentak oleh mahkamah sama kerana gagal menunjukkan kad pengenalan ketika ditahan dalam kejadian terbaru itu.

Sinar Harian

Tiada ulasan: