29 Disember 2011

Nelayan tuntut RM2.9 juta

4 Safar 1433H. [MOD] -

JOHOR BAHRU - Kira-kira 500 nelayan dari sembilan kampung berhampiran pusat rekreasi terkemuka, Danga Bay di sini berkumpul bagi menyerahkan memorandum tuntutan baki pampasan yang berjumlah RM2.9 juta kerana projek pembangunan di pesisir pantai itu dikatakan telah menyebabkan kehidupan mereka terjejas.

Menurut mereka, sejak pemaju projek itu bersetuju untuk membayar pampasan itu, hanya RM100,000 dibayar pada 2004 kepada 279 nelayan yang berkenaan.

Kami mahu tuntut baki lagi RM2.9 juta yang seperti dijanjikan,” kata Pengerusi Jawatan­kuasa Bertindak Pampasan Danga Bay, Pandak Ahmad.

Kumpulan nelayan terbabit yang datang dengan ratusan bot dari jeti Kampung Sungai Melayu hingga ke Danga Bay, kemudian berkumpul sambil bersemangat memegang sepanduk menuntut pembayaran disegerakan.

Selepas hampir 10 minit menunggu, hanya sembilan wakil nelayan dibenarkan menemui pihak pengurusan Danga Bay dan menyerahkan memorandum pampasan berkenaan kepada Pengurus Undang-undang Danga Bay Sdn Bhd, Chai Yee Man.

Usaha mendapatkan kenyataan Danga Bay bagaimanapun gagal kerana Yee Man enggan mengulas sebaliknya menyatakan beliau hanya diarah oleh pihak pengurusan untuk menerima memorandum yang diserahkan.

Pandak berkata, kehadiran nelayan itu sebagai tanda mereka bersatu menuntut pampas an yang tertunggak sejak 10 tahun lalu.

“Sejak lapan tahun lalu, hanya RM100,000 daripada RM3 juta berjaya diserahkan kepada 279 nelayan yang terlibat pada 6 Januari 2004. Mereka memberi alasan bahawa perkara tersebut tidak termasuk dalam perjanjian yang dibuat.

“Maka kami menuntut baki pampasan yang dijanjikan. Sudah beberapa kali diadakan mesyuarat, namun tiada juga keputusan. Kami hanya bagi tempoh masa kepada mereka selama 10 hari untuk selesaikannya.

“Sekiranya masih tiada tindakan, kami akan menghantar memorandum kepada Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman mahupun ke Putrajaya bagi menghantar memorandum yang sama kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak,” katanya ketika pemberita, di sini, semalam.

Pengerusi Nelayan kawasan Johor Selatan, Azli Mohd Aziz berkata, pendapatan nelayan di kawasan itu terjejas sejak projek pembangunan yang dibangunkan di kawasan pesisiran pantai.

“Paling teruk kepada penternak kupang. Kalau dulu, mereka meraih pendapatan yang tinggi hasil sumber terbabit, namun, kini sudah tiada. Kami di peringkat persatuan telah bermesyuarat banyak kali.

“Kami harap isu kami ini mendapat perhatian terutamanya kepada Kerajaan Negeri agar membela nasib kami yang teraniaya ini. Kami mahu ia dapat diselesaikan segera mungkin dan memberi faedah kepada semua pihak,” katanya.

Sementara itu, nelayan dari Kampung Bakar Batu, Udi Benge, 36, mendakwa sejak projek pembangunan dilaksanakan oleh Danga Bay, dia hilang punca pendapatan, kini hidupnya umpama kais pagi makan pagi kais petang makan petang.

“Nak cari ketam atau udang memang susah. Sekarang nak cari RM20 juga susah,” katanya.

Kesemua kampung yang terlibat ialah Kampung Teluk Serdang; Kampung Skudai Kiri; Kampung Bakar Batu; Kampung Sungai Temon; Pantai Lido; Sungai Danga; Sungai Melayu; Kampung Tebing Runtuh dan Kampung Usaha Jaya.

Kumpulan berkenaan kemudian bersurai secara aman pada jam 3.30 petang selepas memorandum diserahkan.

sinarharian

Tiada ulasan: