30 Januari 2012

4 aktivis pembangkang Bangladesh ditembak

6 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

DHAKA 30 Jan. - Empat aktivis pembangkang terbunuh dan hampir 200 lagi cedera apabila beberapa anggota polis melepaskan tembakan pada perhimpunan Parti Nasionalis Bangladesh (BNP) di tenggara Dhaka, semalam.

Menurut Timbalan Ketua Polis Chandpur, Amir Zafar, kejadian itu berlaku di pekan Chandpur dan Laksmipur selepas BNP mengadakan satu tunjuk perasaan bagi menuntut kerajaan pimpinan Perdana Menteri Sheikh Hasina meletak jawatan berhubung pertikaian mengenai pembaharuan pilihan raya.

“Penunjuk perasaan itu membaling batu ke arah polis dan polis melepaskan tembakan bagi mempertahankan diri,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Chandpur, Zakir Ahmed berkata, pertempuran itu meletus selepas kira-kira 7,000 penunjuk perasaan BNP cuba berkumpul di sebuah padang sekolah tanpa mendapatkan kebenaran pihak berkuasa.

“Kami mula-mula melepaskan gas pemedih mata untuk menyuraikan mereka tetapi mereka bertindak ganas,” kata Zakir dengan menambah kata, sekurang-kurangnya 100 orang termasuk 30 anggota polis cedera.

Di Laksmipur, seorang dilaporkan mati apabila pasukan polis melepaskan peluru getah dan gas pemedih mata ke arah lebih 4,000 penunjuk perasaan selepas mereka sukar dikawal dan menyerang pasukan polis dengan senjata, jelas Ketua Polis tempatan, Golam Sarwar.

“Dua orang cedera parah dalam pertempuran itu dan seorang meninggal dunia dalam perjalanan ke hospital serta seorang lagi berada dalam keadaan kritikal dikejarkan ke sebuah klinik di Dhaka,” ujarnya. - AFP

Tiada ulasan: