30 Januari 2012

Darah jenis O paling banyak diterima

6 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM - Lebih 50 penderma darah hampa apabila hasrat untuk mendermakan darah tidak tercapai selepas dinasihat untuk tidak berbuat demikian atas faktor kesihatan.

Namun, lebih 100 darah jenis O dapat dikumpulkan daripada 130 penderma pelbagai jenis dan jumlah itu dijangka bertambah pada hari ini.

Program yang mendapat kerjasama Pusat Darah Negara dan Darul Ehsan Medical Centre (DEMC) itu adalah program tahunan setiap kali Karangkraf menganjurkan aktiviti.

Bagi, penderma tegar, Kamarusni Kamarudin, 39, berkata, beliau sudah lima kali menderma darah dan ia sudah menjadi kebiasaannya apabila mengetahui program seumpama ini diadakan.

“Kesedaran ini timbul sejak di bangku sekolah lagi. Waktu itu, arwah nenek saya sangat memerlukan darah tetapi tidak cukup bekalan darah.

“Memikirkan kesukaran itu, tanpa memikir panjang dan mempunyai kelapangan serta kesihatan dalam keadaan baik, saya pasti tidak lepaskan peluang untuk menderma,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Berbeza dengan Mohd Safwan Hassim, 20, ini adalah pertama kali beliau merasai pengalaman menderma darah.

“Sebelum ini memang saya takut untuk menderma. Tapi bila sudah ramai menderma dan tahu ia baik untuk kesihatan, saya dan kawan-kawan sedia untuk menyumbang.

“Saya bertambah seronok apabila diberikan buku merah berwarna kecil. Ia seakan memberi semangat untuk saya untuk terus menderma,” katanya.

Selain buku catatan menderma, pengunjung juga turut diberikan sijil penghargaan, kek cawan sumbangan Hotel Seri Pacific, produk sumbangan Nestle, baucar Mc Donalds dan barangan Karangkraf.

Sinar Harian

Tiada ulasan: