30 Januari 2012

Pihak luar pengaruhi Orang Asli di pedalaman Kelantan

6 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

GUA MUSANG, 30 Jan: Usaha-usaha pihak tertentu dari luar Kelantan yang cuba mempengaruhi penduduk Orang Asli di sini bagi memburukkan imej kerajaan negeri, tidak disenangi penduduk tempatan.

Malah, Ajom A/L Alang, 59 dari Kampung Mangsok, Kuala Betis membuat laporan polis terhadap sekumpulan Orang Asli yang mengadakan demontrasi dan sekatan jalan di Kuala Betis baru-baru ini.

Laporan itu dibuat pada 17 Januari lalu dengan mendakwa penduduk tempatan tidak bersetuju sekumpulan Orang Asli menghalang laluan menghubungkan Kampung Lambok-Pos Bala dan jalan Kampung Parit-Pos Tohoi.

Dalam laporan terbabit Ajom menjelaskan Jaringan Orang Asal Semenanjung (JOAS) dipercayai dipengaruhi pihak dari luar Kelantan berdemontrasi menghalang laluan tersebut.

“Saya tidak berpuas hati terhadap JOAS mengadakan demontrasi dan membuat sekatan jalan di kampung kami. Kami tidak terbabit dengan demontrasi dianjurkan mereka,” katanya dalam laporan tersebut.

Sebuah akhbar Ahad lalu melaporkan polis menahan 13 penduduk Orang Asli kerana berhimpun secara haram dan menahan kenderaan yang melalui jalan Kuala Betis–Pos Tohoi di Kampung Parik.

Perhimpunan itu difaham diadakan sebenarnya bertujuan membantah isu berkaitan tanah adat Orang Asli yang didakwa diceroboh aktiviti pembalakan dan pembangunan ladang.

Bagaimanapun di Kota Bharu Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob mnjelaskan tidak ada kategori tanah adat di Kelantan kecuali tanah hutan simpan, tanah kerajaan dan tanak milik.

“Adalah tidak betul dakwaan ada tanah adat di Kelantan. Lagi pun pembalakan berlaku di kawasan hutan simpan yang sudah diluluskan untuk diusaha hasil.

“Manakala pembangunan Ladang Rakyat pula dibuat jauh dari kawasan penempatan Orang Asli. Ladang itu sudah mengeluarkan hasil setelah diusahakan sejak empat tahun lalu,” katanya di sini.

Menurutnya juga beliau difahamkan JOAS yang berpangkalan di luar Kelantan didalangi NGO bukan kalangan Orang Asli menghasut sekumpulan Orang Asli berhubung isu tanah adat.

Kata Timbalan Menteri Besar kerajaan negeri sudah merezabkan kawasan seluas 606 ekar di Pos Jedip dan 98 penduduk Orang Asli di Pos Sigar mendapat hak milik tanah.

“Usaha-usaha sedang dilakukan bagi merezabkan lebih banyak lagi kawasan Orang Asli,” katanya.

(Ikuti laporan lanjut dalam Harakah edisi cetak keluaran akan datang)

Harakah Daily

Tiada ulasan: