30 Januari 2012

Iktiraf 2 aktiviti Cina untuk tutup skandal BN

6 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 30 Jan: Kerajaan BN telah mengambil jalan pintas dengan mengiktiraf dua aktiviti baru budaya kaum Cina bagi melupakan rakyat terhadap skandal-skandal besar yang berlaku dalam negara.

Dua aktiviti budaya baru yang diiktiraf itu melibatkan perarakan bendera besar dari Pulau Pinang dan perarakan satu tokong Cina terbesar di Johor sekitar 6 Februari ini.

Naib Ketua Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Pusat, Vincent Lee berkata, pengiktirafan tersebut dibuat sempena sambutan tahun baru Cina Sabtu lalu di Setiawan Perak oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang ternyata bermotifkan politik.

Menurutnya, pengiktirafan tersebut amat mengejutkan kaum Cina yang sekali gus turut menimbulkan tanda tanya kenapa baru sekarang dilakukan?

Katanya, ia ternyata dibuat bagi mendapatkan kembali sokongan kaum Cina terhadap BN yang kini semakin merosot, walaupun pihak kerajaan terpaksa mengeluarkan perbelanjaan besar bagi mempromosikan dan menjayakannya.

"Bagi mempromosikan aktiviti itu, pihak kerajaan menerusi Kementerian Multimedia telah pun membuat iklan besar-besar di beberapa saluran TV termasuk TV1 dan TV2 sejak Sabtu lalu," katanya ketika dihubungi Harakahdaily, di sini, hari ini.

Sebelum itu, masyarakat Cina di negara ini, menurutnya, turut terkejut apabila pihak kerajaan turut membenarkan kaum Cina membakar mercun dan bunga api secara bebas pada hari pertama hingga ketiga sambutan Tahun Baru Cina tahun ini.

"Sedangkan pada tahun-tahun lalu aktiviti tersebut dilarang sama sekali, tetapi tahun ini telah berubah. Ini adalah strategi BN untuk mendapatkan sokongan daripada kaum Cina," katanya.

Tindakan yang dilakukan oleh pihak Kerajaan BN itu, tambahnya, sememangnya menggembirakan kaum Cina, tetapi dalam masa yang sama turut menyedarkan kaum itu sendiri terhadap peranan Pakatan Rakyat terhadap mereka.

"Tanpa Pakatan Rakyat, tidak mungkin Kerajaan BN akan mengiktiraf dua aktiviti baru budaya Cina itu dan memberikan kebenaran membakar mercun dan bunga api kerana ia ternyata dibuat kerana terdesak," tegasnya.

Bukti lain yang menunjukkan BN berada dalam keadaan terdesak, katanya, boleh dirujuk dengan iklan yang dibuat oleh pihak kerajaan pada saluran TV tertentu khususnya TV7 sebelum dan selepas berita Mandarin sekitar jam 9.30 malam sejak beberapa hari lalu.

Iklan dalam bahasa Cina yang menggunakan lambang MCA dan Gerakan itu mengajak masyarakat Cina menyokong BN dengan meneruskan pembangunan di Pulau Pinang bersama Gerakan.

"Iklan itu disiarkan sekitar seminit hingga ke dua minit dan ternyata bermotif politik serta memakan belanja yang besar. Semua itu merupakan usaha akhir BN untuk mendapatkan kembali sokongan kaum Cina," katanya.

Namun, segala pelaburan yang dibuat oleh pihak BN itu, katanya, diyakini tetap gagal menarik undi kaum Cina terhadap BN pada pilihanraya umum nanti kerana kaum Cina di negara ini sekarang lebih menyakini Pakatan Rakyat berbanding BN.

Harakah Daily

Tiada ulasan: