09 Januari 2012

Penduduk bantah Bazar Sore 1Malaysia

15 Safar 1433H. [MOD] -

Wee Choo Keong (kanan) menunjukkan poster cadangan Bazar Sore 1Malaysia yang dibantah penduduk di Jalan Prima Setapak, Kuala Lumpur semalam.

KUALA LUMPUR - Penduduk di Jalan Prima Setapak di sini mengadakan demonstrasi aman bagi membantah cadangan untuk mewujudkan Bazar Sore 1Malaysia berdekatan kediaman mereka kerana ia bakal mengakibatkan kesesakan lalu lintas.

Mereka mendakwa, kesesakan lalu lintas yang amat teruk bakal berlaku pada waktu puncak sekiranya bazar tersebut memulakan operasi di tanah lapang milik Kementerian Pendidikan itu pada 10 Januari ini.

Mereka juga mendakwa bazar yang akan beroperasi selama 12 jam bermula pukul 2 petang itu bukan sahaja mengganggu ketenteraman penduduk malah meningkatkan gejala sosial serta meningkatkan masalah kesihatan.

Ahli Parlimen Wangsa Maju, Wee Choo Keong berkata, sekiranya cadangan itu diluluskan, ia akan mengakibatkan kesesakan di laluan tersebut lebih teruk berbanding Bazar Larut Malam Danau Kota.

Menurutnya, keadaan jalan sedia ada juga sempit kerana dikelilingi banyak kawasan perumahan.

"Kami akan berusaha untuk mengumpulkan seberapa banyak tanda tangan peniaga dan penduduk bagi mendapatkan sokongan bantahan terhadap projek ini.

"Diharap Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar tidak meluluskan permohonan untuk mewujudkan bazar itu.

"Sebaliknya kami mencadangkan supaya tapak itu dijadikan kawasan permainan kanak-kanak dan rekreasi bagi penduduk sekitar," katanya ketika ditemui pemberita.

Beliau sudah menulis dua pucuk surat kepada DBKL untuk siasatan lanjut berkenaan bazar itu tetapi sehingga kini, tiada sebarang jawapan diterima.

Sementara itu, wakil penganjur bazar berkenaan, Low Kok Heng, 34, berkata, aktiviti bazar itu mampu menjana ekonomi penduduk dan peniaga kerana mereka akan disatukan dalam komuniti Bazar 1Malaysia.

Menurutnya, sebanyak 350 gerai bakal dibuka melibatkan peniaga Melayu, Cina serta India.

kosmo/-

Tiada ulasan: