03 Februari 2012

Marwan Antara Pemimpin JI YangTerbunuh Di Selatan Filipina

10 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

Marwan, terbunuh dalam serangan udara di selatan Filipina, awal pagi Khamis.

PETALING JAYA: Rakyat Malaysia, Zulkifli Abdul Hir, salah seorang pemimpin utama rangkaian pengganas serantau, Jemaah Islamiyah (JI) yang terbunuh dalam satu serangan udara di selatan Filipina, awal pagi Khamis.

Tentera Filipina berkata, pemimpin Kumpulan Mujadhidin Malaysia berusia 46 tahun itu lebih dikenali sebagai Marwan antara 15 pemimpin militan yang terbunuh dalam serangan di Kepulauan Jolo.

Selain itu, turut maut rakyat Singapura, Mohammad Ali atau Muawiyah dan pemimpin Abu Sayyaf, Abu Pula.

Marwan dilahirkan di Muar, Johor pada 1966.

Marwan dipercayai berada di selatan Filipina sejak 2003 dan terselamat dalam beberapa siri serangan ke atas kumpulan militan di Kepulauan Laminusa pada Mac 2010 dan Oktober tahun lalu di wilayah Sulu.

Di Muar, ibunya, Aminah Abdul Aziz, 64, yang terkejut dengan berita kematian tersebut mahu jenazah anaknya dikebumikan di sini.

Aminah berkata jika benar anaknya sudah terbunuh di Filipina, dia mahu pihak berkuasa Malaysia dan Filipina membawa mayat Marwan ke Kampung Jeram Masjid di Bakri.

"Saya terkejut mengenai kematiannya kerana saya tidak menerima sebarang berita daripadanya sejak meninggalkan rumah 12 tahun lalu.

"Dia merupakan seorang jurutera dengan sebuah syarikat telekomunikasi di Kuala Lumpur. Namun, pada suatu hari, dia pulang ke kampung bersama isteri dan tiga anaknya. Dia memberitahu mahu menghantar keluarganya ke Kluang. Sejak dari itu, dia menghilangkan diri," katanya.

Marwan, seorang jurutera terlatih dari Amerika Syarikat, dikaitkan dengan beberapa serangan pengeboman di Bali, Indonesia pada 2002 yang mengorbankan 202 orang.

Sebelum ini kerajaan AS menawarkan AS$ 5mil (RM15.1 juta) sebagai ganjaran bagi membunuh atau menangkap Marwan.

Di Manila, tentera Filipina, Mejar Jeneral Coballes dipetik agensi berita AFP sebagai berkata, kematian 15 pemimpin militan itu merupakan kejayaan besar buat negara tersebut dalam usaha memerangi pengganas.

Coballes memberitahu, tenteranya turut berjaya membunuh Uma Jumdail, seorang pemimpin Abu Sayyaf yang paling dikehendaki.

Menurut laman web kerajaan Filipina, Muawiyah dan Mawran dipercayai bersembunyi di kem Abu Sayyaf yang terletak di kawasan pedalaman di selatan Kepulauan Filipinan sejak 2003.

Sementara itu, seorang jurucakap tentera AS di Manila bagaimanapun enggan mengulas lanjut mengenai kematian 15 pemimpin kumpulan militan tersebut.

mstar/-

Tiada ulasan: