08 Februari 2012

Provokasi: PAS Johor serah memo kepada KPN

15 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 8 Feb: PAS Johor hari ini menyerahkan memorandum kepada Ketua Polis Negara (KPN) di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman berhubung insiden kebakaran rumah Timbalan Pesuruhjayanya, Dzulkefly Ahmad dipercayai cubaan membunuh.

Memorandum tersebut menuntut Polis Diraja Malaysia (PDRM) mewujudkan Unit Khas diketuai pegawai kanan Bukit Aman dan melibatkan pakar-pakar tertentu bagi mempercepatkan siasatan dan memantau kes-kes provokasi melampau.

Seorang lagi Timbalan Pesuruhjaya PAS Johor, Mazlan Aliman berkata, pihaknya mengalu-alukan tindakan polis Johor menubuhkan pasukan khas bagi menyiasat kejadian tersebut namun pihaknya mahu polis Bukit Aman terlibat sama kerana kejadian itu sangat berbahaya.

"PAS Johor menggesa PDRM menyiasat, memantau dan mengambil tindakan segera berdasarkan peruntukan undang-undang terhadap mana-mana pihak yang melakukan kejadian sebegini," kata beliau selepas menyerahkan memorandum kepada Supretendan Perhubungan Awam, Norisah Abd Hamid.

Dalam kejadian awal pagi 3 Februari lalu, sebuah kereta BMW milik Dzulkefly serta tingkat bawah rumahnya di Taman Universiti, hangus terbakar.

Beliau juga berkata, memorandum itu bukan sahaja memfokuskan kejadian kebakaran rumah Dzulkefly namun pihaknya turut menyatakan contoh-contoh perbuatan provokasi yang dilakukan pihak tidak bertanggungjawab sebelum ini.

Antaranya gangguan oleh pemuda bermotosikal dalam ceramah Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu di Labis tahun lalu serta kekacauan dalam ceramah Pakatan Rakyat di Jalan Kebun, Shah Alam Januari lalu.

"Dalam pertemuan tadi, saya nyatakan beberapa perbuatan khianat terhadap pemimpin politik, rumah ibadat dan orang awam yang mencetuskan keadaan tidak aman di antara kaum," kata beliau yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat.

Selain itu, provokasi agama turut berlaku dalam kejadian membakar Gereja Metro Tabenacle di Taman Desa Melawati tahun lalu dan insiden meletakkan kepala babi di beberapa buah masjid sekitar Lembah Klang baru-baru ini.

"Kejadian-kejadian ini dilaporkan kepada polis dan siasatan dijalankan tapi senyap begitu sahaja.

"Sudah sampai masanya PDRM menyemak kembali peranan Unit Risikan PDRM agar lebih efisien dalam mencari bukti dan menjejaki dalang perbuatan ini," katanya.

Tegasnya, PDRM tidak harus terikat dengan mana-mana pihak semasa menjalankan siasatan.

"PDRM jangan tunduk dengan tekanan pemimpin politik tertentu demi menjaga keselamatan negara," katanya.

Sementara itu, ahli jawatankuasa perhubungan PAS Johor, Onn Jaafar melahirkan rasa dukacita dengan kejadian yang menimpa keluarga Dzulkefly.

"Kejadian ini melibatkan nyawa Dr. Dzulkefly dan keluarganya. Bayangkan ada enam nyawa dalam rumah ketika kejadian itu berlaku.

"Apa akan jadi kalau mereka tidak sedar api yang merebak. Ini perkara yang serius dan siasatan yang bersungguh-sungguh amat diperlukan," katanya.

Tambahan pula katanya, beberapa penemuan oleh forensik bomba menggambarkan unsur jenayah terancang terhadap keluarga Dzulkefly.

Sehubungan itu, pihaknya akan turut menyerahkan memrandum kepada polis Johor menuntut kes itu tidak dipandang sepi.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: