26 Mac 2012

Anwar mahu PR lancar 'perang' lawan BN

3 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

KUALA SELANGOR – Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengajak jentera Pakatan Rakyat (PR) melancarkan ‘perang’ terhadap Barisan Nasional (BN) dan Umno bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Beliau berkata, sudah tiba masanya untuk PR melawan dan menakluki Putrajaya demi menjaga kepentingan rakyat tanpa mengira bangsa dan agama.

“Hari ini (semalam), kita datang untuk ceritakan rekod kerja dan kejayaan kita selama empat tahun PR mentadbir Selangor, Najib pula (Datuk Seri Najib Tun Razak) pula datang untuk rampas negeri ini. Apa cerita? Negara kamu jaga pun banyak rasuah dan ambil projek,” katanya pada program Rapat Rakyat, di Stadium Kuala Selangor di sini, malam tadi.

Dalam program yang dihadiri kira-kira 5,000 orang itu, Anwar yang juga Ketua Umum PKR memberi jaminan untuk membatalkan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) kepada golongan miskin yang melanjutkan pengajian di universiti, jika PR berjaya menawan Putrajaya kelak.

“Kita batalkan semua PTPTN anak miskin tanpa mengira kaum apabila kita tadbir. Kerajaan mesti tanggung semuanya, kalau tidak cukup wang, kena jimat elektrik dan semua.

“Anak orang kaya boleh masuk, anak menteri senang dibiayai, tetapi anak orang kampong, pesawah pula berhutang masuk universiti. Belum kerja sudah berhutang. Tidak guna saya jadi Perdana Menteri kalalu hanya bebankan rakyat miskin, malu muka saya sebagai pemimpin negara ini,” katanya.

Beliau turut berjanji untuk mengurangkan harga minyak dan tarif elektrik yang disifatkan terlalu tinggi sehingga membebankan rakyat.

“Kalau hari ini pilihan raya, keputusan diketahui malam. Dalam tempoh 24 jam kita akan umumkan harga minyak seluruh negara turun.

“Kadar elektrik terlalu tinggi dan tidak adil kepada rakyat Saya sudah baca perjanjian penjana tenaga bebas (IPP) yang berat sebelah dan protauke. Jika berjaya tawan Putrajaya, saya akan panggil dan minta mereka kemukakan cadangan bagaimana hendak turunkan kadar elektrik supaya saya boleh umum kepada negara kadar elektrik negara turun,” katanya.

Pada majlis itu, Anwar turut menyatakan sebab PR perlu menawan Putrajaya antaranya mendakwa kekayaan negara ini ‘dirompak’ dan mereka harus memperbaiki pengurusan serta pentadbiran dengan lebih baik seperti yang dilakukan di negeri bawah pimpinannya, Selangor.

“Sepanjang empat tahun PR di Selangor, banyak yang program dijana untuk rakyat antaranya pemberian air percuma dan usaha Kerajaan Negeri mendapatkan semula hutang lama. Itu yang dapat balik RM300 juta dan ia dibelanjakan untuk rakyat, bukan masuk poket Exco,” katanya.

Dalam pada itu, Anwar turut mempersoalkan tindakan pihak terlibat yang menuduhnya mahu menjalin kerjasama dengan Israel.

“Siapa yang tulis surat dan jumpa pemimpin Israel? Sepanjang saya jadi menteri dan pemangku Perdana Menteri, tidak pernah sekalipun saya jumpa atau tulis surat kepada pemimpin Israel. Kenapa pula saya yang salah?

“Saya sebut bahawa saya iktiraf dan jaga keselamatan Israel, dengan syarat mereka kena dengan aspirasi perjuangan Palestin. Mereka kena undur, hentikan keganasan, terima Baitulmaqdis dan kesucian Masjidil Aqsa, tetapi mereka tidak ikut, jadi saya tidak iktiraf,” katanya.

Bagaimanapun, situasi tegang itu berjaya dikawal apabila salah seorang daripada kumpulan tersebut diberkas penyokong PR. Keadaan kembali aman dengan kawalan pihak polis dan pasukan keselamatan.

Program itu dicemari insiden kekecohan apabila kira-kira 20 orang luar yang membaling botol dan baru ke dalam kawasan stadium dan ia turut dibalas oleh penyokong PR.

SINAR HARIAN/-

Tiada ulasan: