12 April 2012

64 warga asing ditahan

20 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

GEORGETOWN - Seramai 64 warganegara asing dari Bangladesh, Indonesia dan Myanmar ditahan dalam dua operasi sama oleh Bahagian Penguat kuasa Jabatan Imigresen Pulau Pinang, awal pagi semalam.

Timbalan Penolong Pengarah Imigresen (1) Pulau Pinang, Abdul Rahman Hassan berkata, mereka yang ditahan terdiri daripada 54 lelaki, 8 wanita dan dua kanak-kanak, mereka berusia antara 1 hingga 50 tahun.

Menurutnya, operasi itu ditumpukan di kawasan pembinaan di dua lokasi iaitu di Bayan Baru dan juga Relau selepas mendapat maklumat daripada orang ramai dan juga hasil risikan sendiri. Ops Sepadu yang disertai 76 pegawai dan anggota Imigresen Pulau Pinang termasuk Anggota Ikatan Relawan Rakyat (Rela), susulan intipan sejak beberapa hari lalu.

“Semasa serbuan, pihak berkuasa memeriksa seramai 354 warga asing, antaranya yang ditahan dalam operasi itu ialah 21 warga Bangladesh, 36 warga Indonesia dan 7 warga Myanmar.

“Kita juga berjaya mengesan seorang wanita rakyat tempatan yang sanggup menggunakan alasan sudah kematian ibu bapa sebelum dia akhirnya mengaku melarikan diri dari rumah kerana mahu tinggal bersama teman lelakinya,” katanya.

Abdul Rahman berkata, wanita itu baru beberapa bulan mengenali teman lelakinya yang juga seorang pekerja kontrak warganegara asing yang bekerja di tapak pembinaan terbabit.

“Wanita itu dipercayai sanggup lari dari rumah dan tinggal bersama teman lelakinya itu merayu dan menangis meminta dilepaskan. Bagaimanapun, dia diberi peluang bercakap dengan abangnya sebelum ahli keluarganya itu diminta mengambilnya di Balai Polis Sungai Nibong,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: