12 April 2012

Skuad lebuh raya wanita perlu perubahan segera

20 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

SKUAD lebuh raya wanita perlu berubah andai mahu menyaingi pelumba Thailand, Indonesia dan Vietnam yang jelas punya kekuatan sendiri untuk beraksi cemerlang.

Mengambil contoh Thailand dan Vietnam yang mempunyai perlumbaan jelajah wanita berdaftar dengan Kesatuan Berbasikal Antarabangsa (UCI), Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (MNCF) perlu segera melakar pelan tindakan bagi memastikan pelumba wanita tidak tenggelam dalam aksi di peringkat Asia Tenggara.

Berdasarkan aksi pada Tour of Thailand 2012 (ToT 2012) yang berakhir kelmarin, persembahan pelumba wanita ketika menyaingi lawan dari Thailand, Indonesia dan Vietnam sekadar memuaskan.

Mohd Hardi yang dipinjamkan dari Institut Sukan Negara (ISN) untuk membantu skuad trek dan lebuh raya berkata, sebagai permulaan siri jelajah wanita boleh diadakan dalam skala sederhana.

“Tidak perlu besar-besaran seperti Jelajah Malaysia atau Le Tour de Langkawi. Yang penting kita anjurkan perlumbaan jelajah seperti Thailand dan Vietnam. Secara tidak langsung, kita boleh menyediakan platform kepada pelumba wanita untuk bersaing di pentas sendiri.

“Mungkin persatuan boleh adakan jelajah dua atau tiga peringkat melibatkan dua atau tiga negeri berdekatan,” katanya.

Sementara itu, pengurus pasukan, Omar Saad berkata, sudah tiba masa MNCF mengenal pasti beberapa pelumba seperti Masziyaton Mohd Radzi dan Zahraa Anuawar.

Sinar Harian

Tiada ulasan: