13 April 2012

Ditipu penyamar ejen PBPM

21 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

KLANG - Empat peniaga yang berhasrat menjadi ahli Persatuan Bekas Polis Malaysia (PBPM) mendakwa kerugian RM23,000 selepas ditipu seorang individu menyamar sebagai ejen persatuan dikenali sebagai Lim.

Keempat-empat mereka terpengaruh dengan tawaran lelaki dikenali sebagai Lim, 30-an itu yang menawarkan harga bayaran baucar murah selain dijanjikan kad PBPM dan stiker serta jaminan dilindungi pihak berkuasa.

Teruja dengan tawaran itu, peniaga yang juga pemilik kilang besi, Song Weng Khwen, 39, berkata, dia membayar sebanyak RM5,000 kepada Lim pada September 2009 yang menggunakan alamat pejabat PBPM di 83-2, Jalan SBC 1, Taman Sri Batu Caves.

“Saya diberikan dua resit bertarikh 14 September 2009 dan 3 November 2009 serta tertera jumlah bayaran RM3,500 dan RM1500 sebagai bukti bayaran.

“Setahun kemudian, pada September 2010, kad persatuan saya tamat tempoh dan saya ingin memperbaharuinya melalui individu sama bagaimanapun, saya gagal menemuinya hinggalah rakan lain memaklumkan Lim menipu,” dakwanya.

Menurutnya, dua lagi rakannya yang turut mendaftar keahlian persatuan turut membuat pembayaran sebanyak RM17,000 pada 2009 dan 2011 kepada individu yang menghilangkan diri terbabit.

Menyedari ditipu, dia membuat laporan di Balai Polis Bandar Baru Klang pada 9 Januari lalu.

Seorang lagi mangsa, Tan Chee Hoe, 42, mendakwa, dia mengenali Lim menerusi seorang rakan ketika bertugas dalam Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) di sebuah kawasan di Klang.

“Disebabkan berminat dengan tawaran itu, saya membayar RM1,000 kepada dia (Lim) dan diberikan kad persatuan serta pelekad sebagai bukti keahlian pada November 2010 yang turut beralamat di Batu Caves.

“Menyedari kad bakal tamat tempoh pada Oktober 2011, saya berhasrat menemui Lim semula lebih awal pada Ogos 2011 di sebuah restoran di Jalan Pekan Baru Off Jalan Meru.

“Sebagai bayaran, saya serahkan cek Maybank berjumlah RM1,000 serta salinan kad persatuan lama kepadanya. Saya turut minta dia menandatangani baucar sebagai bukti bayaran memandangkan tiada resit dikeluarkan,” katanya.

Chee Hoe berkata, dia mendapati tandatangan pada baucar baru dan lama amat berbeza hingga timbul keraguan di hatinya.

Dia kemudiannya membuat laporan terhadap Lim pada 11 November tahun lalu .

Sementara itu, Sinar Harian menghubungi nombor telefon pejabat beralamat di Batu Caves namun gagal dan kemudian menghubungi pula Pejabat Urusetia PBPM yang beralamat di No. 8B, 2nd Floor, Jalan Pangkor, Off Jalan Tun Razak. 50400, Kuala Lumpur.

Salah seorang kakitangannya memaklumkan ramai mangsa pernah tertipu dan meminta orang ramai melayari laman web PBPM atauhubungi talian 03 - 4041 7777 atau 03- 4045 7877.

Sinar Harian

Tiada ulasan: