13 April 2012

Terkejut lori bergerak sendiri

21 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

PENDANG – Gegaran susu-lan gempa bumi kuat petang kelmarin turut dirasai penduduk sekitar daerah ini sehingga menimbulkan rasa takut dan tanda tanya sebelum punca sebenarnya diketahui.

Gegaran lebih kurang dua hingga tiga minit itu menyebabkan rata-rata penduduk di sini mengambil langkah berjaga-jaga termasuk berlari ke luar rumah menyelamatkan diri setelah merasa kurang selesa dengan insiden dirasai.

Daripada maklumat diterima, antara kawasan merasai gegaran itu adalah Pekan Pendang, Jenun, Felda Sungai Tiang, Tokai, Kubang Jelai, Jelai, Koobah dan beberapa lagi.

Difahamkan rata-rata penduduk meluahkan rasa takut dan tertanya-tanya mengenai gegaran dirasai sebelum tahu kejadian sebenar daripada polis, media dan orang ramai.

Penduduk, Munif Shaufit Affandi, 31, dari Kampung Kubang Jelai berkata, dia terkejut melihat lori miliknya bergerak sendiri ke belakang dan hadapan perlahan-lahan setelah dimaklumkan abangnya.

“Kami sedang menonton televisyen dan masing-masing memaklumkan rasa pening seolah-olah kepala bergoncang hingga menyebabkan abang saya menoleh ke luar terus ternampak lori saya bergerak menyebabkan kami sekeluarga keluar menyaksikan kejadian itu.

“Saya hairan melihat kejadian itu hingga timbul pelbagai tanda tanya sehingga menjangka ia ‘diusik’ benda misteri, namun rasanya tidak kerana ketika itu siang,” katanya.

Munif berkata, tanda tanya itu terungkai apabila jirannya turut berlari keluar dari rumah memberitahu pintu rumahnya turut bergoncang dan mendapat maklumat bahawa ada kejadian gempa bumi.

Sementara itu, peniaga di kantin tapak projek baru Ibu Pejabat Polis daerah Pendang, Basrah Midin, 50, berkata, ketika kejadian kira-kira 4.40 petang itu dia sedang berehat di kantinnya, namun tiba-tiba terasa gegaran pada dinding.

“Gegaran dirasai kuat menyebabkan saya sangka ada jentera berat melalui kawasan itu, namun mendapati tiada sesiapa atau jentera lalu di situ kerana hari itu semua bercuti.

“Selepas itu, saya dapati jag berisi air bergoncang kuat dan beberapa pekerja kontrak di situ memaklumkan mereka turut merasai gegaran itu,” katanya.

Seorang kakitangan awam, Md Zalli Abdul Rahman, 56, pula berkata, ketika kejadian dia sedang menunggu masa solat Asar mendapati kerusi beroda didudukinya bergerak sendiri ke bahagian kiri dan kanan.

“Saya bangun memeriksa kerusi itu kerana sangka ia rosak. Namun saya dapati ia itu dalam keadaan baik dan pada masa sama isteri saya pula beritahu dia rasa pening kepala, kemudian anak pula yang lari memaklumkan rumah bergegar.

“Saya turut berlari keluar melihat keadaan kerana bimbang berlaku apa-apa, namun terlintas di fikiran saya kejadian tsunami ketika dahulu yang turut dirasai gegaran di rumah itu,” katanya.

Md Zalli berkata, dia yang ingin mengetahui punca gegaran itu terus menghubungi pihak polis termasuk jabatan berkenaan sebelum dimaklumkan bahawa berlaku kejadian gempa bumi di Aceh Indonesia.

Sinar Harian

Tiada ulasan: