25 April 2012

Penyamun tidak berhati perut, pukul warga emas

3 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

GONG MEDANG - Seorang penyamun tidak ada hati perut apabila tergamak memukul seorang wanita warga emas dengan sekeping papan tebal sebanyak tiga kali di kampung ini dekat Kampung Raja, Khamis lalu.

Dalam kejadian jam 5 petang, mangsa Sharipah Khasipah Syed Mohd Nor, 64, terpaksa dirawat di Hospital Besut selama tiga hari tiga malam akibat kecederaan di kanan kepala manakala penyamun hanya berjaya melarikan bungkusan Milo sahaja.

Dia yang baru keluar dari hospital kelmarin berkata, pada petang kejadian dia berada seorang diri di kedai runcit di rumahnya di sini dan didatangi seorang lelaki berlagak pelanggan.

“Lelaki itu datang dengan kereta Perodua Kenari warna merah manakala seorang rakannya menunggu dalam kereta. Lelaki yang masuk ke kedai itu bertanya Nescafe tetapi saya beritahu tidak ada jual di kedai saya lalu dia mengambil enam bungkusan plastik Milo seberat 400 gram setiap satu dan diletakkan di meja,” kata Sharipah yang masih menahan sakit.


Dipukul ketika kira harga barang

Sharifah berkata, ketika dia asyik mengira jumlah harga barangan itu lelaki tersebut keluar ke depan kedai dan selepas itu dia terdengar bunyi seperti kayu ditarik di depan kedai namun dia tidak begitu menghiraukannya.

Menurutnya, hanya selang beberapa saat kemudian lelaki itu muncul lalu memukul kepalanya menyebabkan dia terhuyung-hayang.

“Saya masih sempat bertanya kepada dia mengapa melakukan demikian sambil saya gagahkan kudrat menjerit meminta tolong dengan harapan didengari suami yang berada di dalam rumah.

“Mungkin tidak berpuas hati apabila saya masih mampu menjerit lelaki itu memukul lagi kepala saya dengan kayu sepanjang 30 sentimeter itu sebanyak dua kali lagi menyebabkan saya rebah sambil memegang kepala yang berasa begitu sakit manakala mata berpinar-pinar,” katanya.

Akibat jeritan itu penjenayah terbabit hanya sempat membuka satu daripada dua laci dan gagal menemui wang tunai di situ kerana wang RM300 berada di laci sebelah kiri meja menyebabkan dia hanya melarikan Milo berkenaan.


Tiga benjolan sebesar penumbuk di kepala

Suaminya Ariffin Ismail, 67, yang bergegas keluar dari dalam rumah segera membawa Sharipah ke Hospital Besut sebelum dihantar ke Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian untuk menjalani pemeriksaan lanjut.

Selepas HUSM mengesahkan Sharipah tidak ada pendarahan dalaman, dia dirujuk semula ke Hospital Besut dan ditahan selama tiga hari kerana sakit akibat dihentak dengan kayu.

“Ada tiga benjolan sebesar penumbuk pada kepala saya akibat pukulan tersebut dan saya muntah pada hari pertama kejadian, sakitnya Tuhan sahaja yang tahu,” katanya yang membuat laporan polis di Balai Polis Kampung Raja.

Sharipah berkata, suspek terbabit dipercayai pernah datang beberapa kali ke kedainya sebelum ini malah salah seorang jirannya pernah menasihatinya agar berhati-hati kerana lelaki itu adalah penagih dadah dan sering keluar masuk penjara.

Menurutnya kebetulan pada sebelah pagi hari kejadian hatinya tergerak menanggalkan semua barang kemas yang dipakainya.

Sementara itu Ketua Polis Daerah, Superintendan Kamaruddin Mohd Zakaria ketika dihubungi mengesahkan kejadian dan polis sedang menjalankan siasatan lanjut untuk menahan suspek yang masih bebas setakat ini.

Menurutnya, kes ini disiasat di bawah Seksyen 382 Kanun Keseksaan iaitu samun dan mendatangkan kecederaan.

Manakala dua minggu lalu juga seorang wanita warga emas, Staja Hamat, 67, dari Kampung Gong Nering, Jertih turut menjadi mangsa samun apabila muntah darah dan dirawat selama dua hari di hospital selepas dipukul penyamun dengan topi keledar di kepala.

Dalam kejadian pada jam 5.30 petang Rabu itu, Staja kerugian kira-kira RM3,000 apabila penyamun melarikan barang kemasnya ketika dia sedang memberi lembu peliharaannya makan berdekatan sawah padi.

Sinar Harian

Tiada ulasan: