28 Mei 2012

Didera ibu kandung

7 Rejab 1433H. [MOD] -

SKUDAI- Sepasang suami isteri bukan sahaja kecewa apabila dituduh mendera anak sendiri, namun paling mengejutkan apabila anak kedua mereka itu sanggup mereka-reka cerita semata-mata untuk kembali ke pangkuan keluarga angkat.

Pekerja swasta, Maniam (bukan nama sebenar), 41, berkata, anak keduanya, Letchumy (bukan nama sebenar), 13, sanggup bertindak nekad membuat laporan polis mengatakan ibunya, mencederakannya menggunakan senduk panas dalam kejadian pada 18 Mei lalu.

“Di dalam laporan polis berkenaan, dia menyatakan isteri saya mencederakannya pada kejadian jam 8 malam, sedangkan ketika itu dia tiada di rumah dan habis bekerja pada jam 10.30 malam.

“Saya kecewa apabila anak sendiri sanggup melemparkan tuduhan sedemikian.

Kami mempunyai bukti kukuh iaitu salinan punch card isteri, malah pada waktu kejadian, saya juga belum pulang ke rumah kerana bekerja di Singapura,” katanya.

Menurut Maniam, anaknya sebelum ini dipelihara abang dan kakak iparnya di Parit Buntar, Perak sejak berumur tiga bulan kerana isterinya, Malika (bukan nama sebenar), 36, mengalami masalah kesihatan ada masa itu.

“Saya hanya minta tolong mereka jaga untuk sementara waktu, namun apabila saya meminta anak saya kembali, pelbagai alasan mereka berikan sehingga kami terpaksa ambil keputusan ‘melarikan’ anak sendiri pada Januari lalu,” katanya.

Menurut Maniam, dia terpaksa berbuat demikian kerana risau terhadap masa depan anaknya.

“Prestasi pelajaran Letchumy begitu merosot dan saya risau dia terjebak dalam aktiviti tidak bermoral,” katanya.

Letchumy kini berada di bawah perlindungan Jabatan Kebajikan Malaysia (JKM) selepas membuat laporan polis menyatakan Maniam menderanya pada 21 Mei lalu dan ditempatkan di hospital.

“Saya dan isteri isteri tidak akan melepaskan anak kami ke tangan orang lain.

Kami masih ibu bapa kandung Letchumy dan kami tetap menyayanginya,” katanya.

Semalam, Maniam dan isterinya terpaksa tampil membuat kenyataan bagi membuktikan mereka tidak bersalah mendera Letchumy seperti yang dipaparkan di sebuah akhbar berbahasa Tamil kelmarin.

Sinar Harian

Tiada ulasan: