04 Jun 2012

150 maut, pesawat Nigeria terhempas di kawasan kediaman

14 Rejab 1433H. [MOD] -

LAGOS - Sebuah pesawat Nigeria yang membawa 150 penumpang terhempas di kawasan kediaman di bandar Lagos semalam.

Kesemua penumpang pesawat itu, milik Dana Air disahkan terbunuh.

Pesawat itu dalam perjalanan dari Abuja ke Lagos. Lagos bandar terbesar di Nigeria.

Selain kesemua penumpang disahkan terbunuh, beberapa orang awam juga dilaporkan meninggal dunia dalam tragedi itu.

Jurucakap Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Nigeria, Harold Demuren berkata, kesemua penumpang dalam pesawat Dana Air terbunuh.

Bagaimanapun beliau tidak dapat memberi angka tepat mereka yang menaiki pesawat itu.

Difahamkan 153 orang menaiki pesawat itu yang dalam perjalanan dari Abuja ke Lagos. Dana Air mula beroperasi sejak November 2008.

Jurucakap Agensi Pengurusan Kecemasan Kebangsaan, Yushau Shuaib berkata, kemungkinan lebih ramai terbunuh dalam kejadian itu, jika diambil kira penduduk di kawasan kejadian, tetapi belum ada maklumat tepat.

Pengarah agensi itu, Mohammed Sani Sidi menyifatkan kejadian itu sebagai "tragedi" yang membawa kepada kerosakan besar,

Katanya, bangunan yang dirempuh pesawat itu rosak teruk selain menjejaskan struktur bangunan-bangunan lain. Tiga buah rumah terbakar.

"Kerja-kerja mencari dan menyelamat diteruskan," kata Mohammed merujuk kepada tragedi yang berlaku sekitar jam 9.30 malam waktu tempatan (awal pagi waktu Malaysia).

Presiden Nigeria, Goodluck Jonathan mengisytiharkan perkabungan selama tiga hari sambil mengarahkan siasatan terperinci.

Satu kenyataan dari pejabatnya menyebut bahawa pesawat itu terhempas pada hari yang sama negara itu menyaksikan dua letupan bom di gereja di utara Nigeria, membunuh 15 orang dan mencederakan 38 yang lain.

Nahas udara bukan perkara luar biasa di Nigeria.

Nahas udara paling buruk berlaku pada Julai 1991, menyebabkan kesemua 261 terbunuh selepas gear mendarat pesawat Nigerian Airways terbakar ketika dalam perjalanan dari Arab Saudi ke Nigeria.

Sementara itu, seramai 225 terbunuh dalam dua nahas dalam tempoh dua bulan penghujung 2005.

Kelmarin, pesawat kargo milik Allied Air, yang dalam perjalanan dari Lagos ke Accra, Ghana, terbabas dan merempuh sebuah bas menyebabkan kesemua 10 penumpang kenderaan itu maut.

Sinar Harian

Tiada ulasan: