08 Jun 2012

Euro 2012: Bilek harap kejutan pemain

18 Rejab 1433H. [MOD] -

DIKRITIK hebat media mengenai prestasi pasukannya layak ke Euro 2012, Republik Czech enggan menoleh ke belakang lagi bagi membuktikan kehadiran mereka untuk memberi tentangan dan bukan sekadar pelengkap perlawanan.

Membawa misi sukar dalam pertemuan pertama menentang Rusia hari ini, jurulatih Michal Bilek berharap anak buahnya mampu melakar kejutan untuk menewaskan anak didik Dick Advocaat itu.

"Walaupun lawan kami pasukan yang sukar, tetapi kami perlu menang kerana perlawanan pertama penting untuk pasukan bagi membuktikan konsisten cemerlang sepanjang kejohanan berlangsung.

"Saya percaya dengan kemampuan pemain dan mereka boleh berjaya dalam perlawanan (hari ini)," katanya yang turut rasa dihargai apabila dipertanggungjawabkan selaku jurulatih skuad kebangsaan. Beliau yang pernah menganggotai skuad sama 23 tahun lalu berkata, pasukannya kini sudah bersiap sedia dengan tiada sebarang kecederaan melanda pemain menghadapi kejuaraan berprestij di Eropah itu.

"Kami telah banyak berubah setelah dua tahun setengah lalu dan pasukan juga semakin menunjukkan kesefahaman dan kekuatan masing-masing," katanya.

Untuk rekod, Czech sudah lima kali layak ke pusingan Euro dan kali terakhir mereka menjuarai Euro pada 1976 menewaskan Jerman Barat menerusi penentuan penalti.

Sinar Harian

Tiada ulasan: