18 September 2012

Lima rumah diserang kepala angin

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

KEMAMAN – “Saya lihat depan mata pusaran angin menerbangkan atap zink rumah, waktu itu saya sedang berbaring di atas katil bersama kakak dalam bilik tidur,” kata Nor Hamizah Husin, 21, yang terkejut melihat musibah diserang kepala angin yang mengakibatkan atap di lima buah rumah musnah, di Kampung Bukit Mentok, petang kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 4 petang itu, sebahagian besar atap dan struktur kayu bumbung musnah hingga ruang dalam rumah dibanjiri air hujan kerana ketika kejadian cuaca hujan lebat.

Nor Hamizah yang bekerja di taska berkata, ketika itu apa yang terlintas di hatinya hanya mahu keluar dari bilik tidur dan menyelamatkan diri tanpa terfikir untuk menyelamatkan barang berharga mahupun dokumen penting.

“Bukan sahaja zink, malah kayu bumbung rumah juga terangkat. Terkejut dengan kejadian tanpa disangka itu saya dan kakak, Nor Hasiati, 25, bingkas bangun dari katil dan keluar dari bilik tidur.

"Waktu keluar kami sekali lagi terkejut kerana lihat keseluruhan atap di ruang tamu juga sudah tiada,” katanya sambil mengakui dia tidak keluar kelmarin sebaliknya rehat sahaja di rumah sempena cuti Hari Malaysia.

Rumah berkenaan dihuni Nor Hamizah bersama kakak dan ibunya, Robiah Mohamad yang mana ketika itu ibunya sedang makan di ruang dapur.


Atap melayang bagai kertas

Sementara itu, Robiah yang juga ibu tunggal enam anak berkata, bencana itu berlaku dalam tempoh yang singkat iaitu kira-kira 10 minit kesemua atap di bahagian ruang tamu dan bilik tidur melayang bagaikan kepingan kertas.

“Semasa saya sedang makan nasi, secara tiba-tiba saya dengar bunyi angin kuat disertakan dengan hujan lebat. Saya cepat-cepat menjengah ruang tamu dan lihat atap zink melayang diterbangkan angin.

“Ada atap yang jatuh di belakang rumah dan ada yang diterbangkan lebih jauh sehingga ke kaki bukit kira-kira 10 meter di belakang rumah kami. Kemudian saya pergi bahagian depan rumah diikuti dua anak saya yang bergegas keluar dari bilik tidur apabila mereka sedar kejadian cemas itu,” katanya.

Panik dengan kejadian itu, mereka sekeluarga tidak sempat mengalihkan barang elektrik yang berada di ruang tamu dan ia dibasahi hujan sebelum jiran tetangga serta saudara mara datang membantu mengalihkan barangan berharga.

Pun begitu, Robiah yang tidak pernah berhadapan dengan situasi itu seumur hidupnya bersyukur kerana dia dan dua anaknya terselamat serta tidak mengalami apa-apa kecederaan selain cepat mendapat bantuan.


Rumah rosak dibaiki segera

Sementara itu, tinjauan Sinar Harian di rumah mangsa semalam mendapati, kerja memasang atap asbestos baru di rumah Robiah dan kesemua mangsa terlibat rancak dilakukan.

Terdahulu, Rofiah sekeluarga turut menerima kunjungan Adun Air Putih, Wan Abdul Hakim Wan Mokhtar; pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Daerah Kemaman dan Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Bukit Mentok, Che Wan Daud Che Wan Sulaiman.

Dalam pada itu, Che Wan Daud memberitahu, rumah mangsa yang rosak dibaiki segera dan kesemuanya disiapkan semalam agar mangsa tidak mengalami kesulitan.

Tiada ulasan: