18 September 2012

Ribut, hempap rumah 6 sekeluarga

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

TUMPAT – “Mujur saya sekeluarga tiada di rumah, kalau tidak tentu nyawa kami melayang gara–gara pokok durian belakang rumah tumbang dipukul ribut,” kata Nurasyida Kamarulzaman, 37, yang tinggal di Kampung Kutan Hulu.

Ketika kejadian kira–kira jam 6.30 petang, Nurasyida bersama suami, Mohd Ghani Salleh, 38, dan empat anaknya tiada di rumah kerana menghadiri majlis rumah terbuka di rumah kawannya di Kampung Kutan Sungai.

Nurasyida berkata, semasa dia sekeluarga pergi ke rumah kawannya itu, cuaca begitu elok sekali, bagaimanapun selepas itu tiba–tiba hujan lebat melanda.

“Waktu hujan lebat saya sedang enak menjamu selera, tak terlintas langsung bencana akan berlaku di rumah.

“Biasanya kalau sesuatu berlaku, kita akan rasa tidak sedap hati tetapi semalam, tak terlintas langsung perkara buruk ni,” katanya.

Nurasyida berkata, dia menyedari rumahnya ditimpa pokok durian selepas pulang daripada majlis tersebut menyebabkan tiga bilik tidur serta ruang tamu utama rosak teruk.

“Memang saya tergamam seketika apabila melihat bumbung rumah dipenuhi dahan pokok durian menyebabkan kami ragu – ragu untuk masuk ke dalam rumah, khuatir pokok itu jatuh ke atas kami.

“Namun bersyukur hanya sebahagian saja rumah saya rosak,” katanya.

Menurutnya, akibat kejadian itu, dia terpaksa menanggung kerugian RM20,000 kerana bumbung rumahnya pecah serta perabot di dalam rumah rosak ditimpa dahan pokok durian itu.

Katanya, pokok durian yang ditanam neneknya banyak berjasa kepada keluarga kerana sering berbuah, namun lain pula jadinya apabila tumbang dipukul ribut.

sinar harian/-

Tiada ulasan: