18 September 2012

Masalah hakisan, bimbang 'ditelan' sungai

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

BATU KURAU – Tempoh hampir sembilan tahun sudah cukup perit buat seorang warga emas, di sini, apabila terpaksa berdepan masalah tebing sungai berhampiran yang runtuh setiap kali hujan lebat melanda.

Ranyemah Md Said, 75, berkata, sudah 30 tahun dia mendiami rumah berkenaan dan masalah tebing terhakis semakin buruk dalam tempoh hampir sembilan tahun ini. Menurutnya, bukan hanya dia berdepan masalah itu malah beberapa penduduk lain turut menerima nasib sama, namun ada sebahagiannya telah selesai.

"Setiap kali hujan lebat, bahagian tebing sungai pasti runtuh sedikit demi sedikit. Kalau dulu jarak rumah dengan sungai 18 meter, kini hanya tinggal sembilan meter sahaja. Saya tidak sanggup kehilangan rumah ini," katanya.

Ranyemah berkata, bukan sahaja berdepan masalah itu, masalah banjir juga terpaksa diharungi dan ada ketikanya sehingga ke paras pinggang.

Sementara itu, katanya, dahulu rumah asal terletak di kawasan sungai sedia ada, namun nekad mengubah kedudukannya ke hadapan supaya jauh daripada sungai.

"Bagaimanapun, usaha tersebut nampaknya tidak berhasil kerana hari ini kedudukan sungai mula menghampiri rumah lagi.

“Kejadian terbaru pada Julai lalu, sebahagian besar tebing sungai di belakang rumah runtuh akibat hujan lebat. Lebih merugikan apabila kira-kira 30 pokok buah-buahan musnah akibat hakisan ini,” katanya.

Sementara itu, anaknya, Normah Mat Isa, 50, berkata, masalah itu menjadi semakin rumit apabila semua pihak yang bertanggungjawab seolah-olah lepas tangan.

“Masalah telah berlarutan hampir sembilan tahun tetapi sehingga kini masih belum ada sebarang penyelesaian.

“Pelbagai usaha telah dilakukan termasuk beberapa kali berhubung dengan pihak Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS), namun tetap tiada maklum balas,” katanya.

Bagaimanapun pada 2010 lalu pihak berkenaan cuba menyelesaikan masalah penduduk dengan meletakkan batu-batu besar di bahagian tepi tebing untuk mengelak hakisan.

“Namun, ternyata ia tidak berkesan apabila kini semuanya runtuh semula dan tebing sungai lebih kerap terhakis.

“Difahamkan projek ini telah menggunakan kos sebanyak RM60, 000,” katanya.

Tambahnya, difahamkan juga peruntukan untuk meluruskan dan membaik pulih sungai itu telah ada, namun hanya pada 2014 sahaja projek berkenaan boleh dilaksanakan. Normah berkata, terbaru dia pernah mengajukan masalah itu ke pengetahuan Menteri Besar, namun tetap tiada jalan penyelesaian.

“Penduduk di sini hanya mahu sungai ini diluruskan agar tidak berlaku hakisan dan sepatutnya ia tidak dilengah-lengahkan. Jika pihak yang berkenaan tidak mempunyai peruntukan yang banyak, cukup sekadar meluruskan sungai ini," katanya.

Katanya, apabila sungai itu diluruskan, potensi untuk hakisan berlaku akan berkurangan. “Oleh itu, saya berharap masalah ini diselesaikan segera kerana tidak mahu rumah ranap 'ditelan' sungai ," katanya.

sinar harian/-

Tiada ulasan: