09 Oktober 2012

13,052,274 pemilih sehingga 16 Ogos lalu

23 Zulkaedah 1433H. [MOD] -




KUALA LUMPUR: Dewan Rakyat hari ini dimaklumkan bahawa jumlah daftar pemilih yang diwartakan setakat 16 Ogos 2012 adalah seramai 13,052,274 orang di seluruh negara.

Jumlah itu terdiri daripada 12,778,127 orang pengundi biasa, 161,756 pengundi tentera dan pasangan, 110,055 orang anggota polis dan pasukan gerak am (PGA) bersama isteri serta 2,426 orang pengundi tidak hadir yang berada di luar negara.

Perkara itu dimaklumkan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk VK Liew pada sesi soalan lisan pagi ini.

Beliau menjawab soalan Loke Siew Fook (DAP-Rasah) yang bertanyakan jumlah pengundi sah yang telah digazetkan oleh SPR mengikut suku yang terkini bagi setiap kawasan Parlimen dan Dun mengikut jumlah pengundi hadir dan tidak hadir.

Sementara itu, Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang sewaktu bertanya soalan tambahan, mahukan penjelasan daripada pihak kerajaan berhubung langkah segera yang diambil terhadap cadangan membenarkan pengundi di luar negara mengundi.

Dalam jawapannya, VK Liew berkata, kerajaan masih dalam proses mempertimbangkan cadangan dari Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk meminda peraturan bagi membenarkan pengundi di luar negara mengundi.

Pindaan itu bagi memasukkan syarat menuntut rakyat Malaysia di perantauan berada di tanah air sekurang-kurangnya sekali dalam tempoh lima tahun sebelum Parlimen dibubar, untuk layak menjadi pengundi pos.

Cadangan pindaan itu juga akan dibentang pada persidangan Dewan Rakyat kali ini.

Jika pindaan tersebut diluluskan, ini bermakna jika diluluskan, rakyat Malaysia yang berada di luar negara dan memenuhi syarat akan layak membuang undi sebagai pengundi pos pada pilihan raya umum ke-13.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: