09 Oktober 2012

Jangan biar Sungai Juru mati akibat pencemaran

23 Zulkaedah 1433H. [MOD] -


PULAU PINANG: Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa pihak berkenaan memberi perhatian serius dan mengambil tindakan berkesan bagi menyelamatkan Sungai Juru daerah Seberang Perai Tengah (SPT) di sini mati akibat pencemaran.

(Gambar: Kawasan hutan bakau di pinggir Sungai Juru.)

Presiden CAP, SM Mohamed Idris berkata, walau pun sudah 40 tahun sungai tersebut diancam masalah itu namun hingga sekarang tidak ada tanda-tanda menunjukkan keadaan ini berkurangan malah semakin membimbangkan penduduk setempat.

Dalam tinjauan yang dibuat CAP mendapati selain bahan toksik dari kawasan perindustrian Perai dan air kumbahan dari kawasan perumahan berhampiran yang mencemarkan sungai ini terdapat sisa minyak hitam dibuang ke dalam parit yang menghubungi sungai tersebut.

Jurucakap penduduk Kampung Kuala Juru Wahid Osman,45, pula berkata seramai 300 nelayan tempatan yang bergantung hidup kepada sumber pendapatan hasil tangkapan ikan dan ternakan kerang di sungai berkenaan kini bimbang mengenai kesan buruk ke atas alam sekitar yang mungkin berlaku berikutan pelaksanaan projek ternakan udang di kawasan ini.

Projek tersebut yang beroperasi sejak enam bulan lalu di kawasan seluas 99 ekar dan mempunyai lebih 50 buah kolam di sini dikhuatiri memburukkan lagi keadaan di tempat itu jika sisa buangan kolam disalurkan ke dalam sungai tersebut.

Beliau memberitahu, jika sisa kolam ternakan udang dibuang ke dalam sungai ini ia bukan saja akan menjejaskan sumber pendapatan nelayan Kuala Juru dan Tok Keramat malah sungai ini juga mungkin tertimbus dan menjadi cetek pada masa akan datang.

Pokok-pokok bakau yang terdapat di sepanjang sungai ini juga mungkin mati dan secara tidak langsung boleh memusnahkan tempat pembiakan ikan, udang, ketam dan lain-lain hidupan termasuk bekalan makanan ternakan kerang yang menjadi sumber rezeki nelayan di sini, jelasnya.

“Berhubung masalah ini CAP menggesa Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP), Jabatan Alam Sekitar (JAS) serta Jabatan Pengairan Dan Saliran (JPS) menjalankan siasatan dan mengambil tindakan segera bagi menanganinya,” ujar SM Idris dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini.

CAP meminta pihak berkenaan membuat pemantauan lebih kerap dan meningkatkan kawalan serta menguatkuasakan undang-undang dengan tegas supaya ancaman pencemaran ini tidak berlarutan.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: