04 Oktober 2012

Puluhan penuntut kolej mati ditembak

18 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

Puluhan penuntut kolej mati ditembak
 
Pasukan perubatan membawa mangsa cedera keluar dari kawasan kejadian selepas serangan.
ABUJA - Satu perintah berkurung dikeluarkan selepas puluhan penuntut kolej tempatan dibunuh oleh sekumpulan penyerang di bandar Mubi, Adamawa timur laut Nigeria.

Jurucakap polis Adamawa, Ibrahim Muhammad berkata, seramai 25 lelaki ditemui mati termasuk 19 penuntut Kolej Politeknik Persekutuan Mubi (KPPM), tiga penuntut kolej berlainan, seorang bekas askar, seorang pengawal keselamatan dan seorang lelaki tua.

Menurut polis, serangan kejam itu dipercayai berlaku di antara jam 10 pagi (waktu tempatan) pada Isnin dan 3 pagi kelmarin, di tempat penginapan pelajar luar kampus (KPPM).

Pihak berkuasa juga tidak dapat memastikan sama ada serangan dilakukan oleh pemberontak Boko Haram atau ianya tercetus disebabkan pertikaian di antara kumpulan-kumpulan politik berasingan di kolej tersebut.

"Polis percaya jika insiden ini bukan disebabkan oleh serangan Boko Haram, pasti ianya berkaitan dengan pilihan raya kolej yang berlangsung baru-baru ini kerana salah seorang mangsa yang dibunuh merupakan calon dalam pilihan raya kampus," kata Muhammad.

Seorang saksi yang turut cedera dalam kejadian itu, Mohammed Awal memberitahu beberapa penyerang dilihat masuk ke beberapa buah bilik, kemudian membunuh seorang demi seorang.

"Beberapa orang ditembak sampai mati ketika sedang tidur dan ada yang dicederakan menggunakan parang ," katanya.  - Al-Jazeera.

sinar harian/-

Tiada ulasan: