07 Disember 2012

ANAK persoal keputusan adakan semula AGM KPF

23 Muharram 1433H. [MOD] -



 
Keputusan Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) untuk membatalkan mesyuarat agung tahunan (AGM) Koperasi Permodalan Felda (KPF) pada 20 Jun lalu dan mengarahkan ia diadakan semula sebelum 31 Disember, telah dipersoalkan oleh sebuah NGO yang berkaitan dengan PAS.
mazlan aliman anak
Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK), Mazlan Aliman (kanan) mendakwa ia adalah satu
percubaan Felda Global Ventures (FGV) supaya KPF menjadi pemegang saham utama Felda Holdings.

"Konspirasi itu melibatkan pembatalan AGM dan memastikan dua orangnya menganggotai lembaga KPF," katanya, sambil mendakwa dua individu berkenaan ialah Pengerusi Felda, Tan Sri Mohd Isa Samad dan pemangku ketua pengarahnya, Faizoull Ahmad.

SKM telah mengeluarkan surat pada 4 Disember mengarahkan KPF mengadakan AGM ke-31, bersama surat kuasa yang menyatakan AGM sebelumnya tidak sah dan AGM akan dipanggil oleh SKM.

Surat itu menyatakan bahawa asas bagi mengarahkan mesyuarat itu diadakan semula adalah pertikaian dalaman pada 26 November, yang didakwa Mazlan sebagai tidak munasabah.

Semasa sidang akhbar semalam, Mazlan menunjukkan salinan surat SKM yang bertarikh 4 Disember kepada pemberita.

Surat itu mengandungi agenda mesyuarat seperti yang disenaraikan di bawah:

 -  Mengesahkan minit mesyuarat agung perwakilan tahunan kali ke-30 pada 23 Jun 2011 dan minit mesyuarat agung khas yang diadakan pada 19 April 2012.
  
- Membentang dan meluluskan Laporan Lembaga tahun 2011.

- Menimbang dan meluluskan penyata kewangan teraudit bagi tahun berakhir 31 Disember 2011 berserta laporan jawatankuasa audit dalaman dan pandangan Suruhanjaya Koperasi Malaysia.

- Menimbang dan meluluskan cadangan pembahagian keuntungan tahun 2011.
  
- Memilih anggota-anggota Lembaga sesi 2012/2013

Mazlan berkata AGM tersebut adalah luar biasa kerana SKM yang mengarahkan AGM diadakan pada 27 Disember dan  bukannya KPF.

malaysiakini/-

Tiada ulasan: