07 Disember 2012

Racun tikus punca penternak rugi

23 Muharram 1433H. [MOD] -

Racun tikus punca penternak rugi
Ahmad menunjukkan laporan polis dan gambar kambingnya yang mati akibat termakan racun tikus.
KUALA PILAH – Seorang penternak kambing berputih mata apabila 30 ekor ternakannya ditemui mati dipercayai akibat termakan racun tikus di Kampung Temeris, baru-baru ini.

Ahmad Md Dauh, 45, berkata, akibat kejadian itu, dia kerugian hampir RM12,000.

Menurutnya, kejadian itu bermula 13 Ogos lalu, di mana tiga ekor kambingnya ditemui mati di kawasan ladang sawit berhadapan rumahnya.

“Keesokan harinya saya mendapati enam ekor kambing yang berada di dalam kandang juga mati.

"Sejak saya menjadi penternak 10 tahun lalu, inilah kali pertama kambing saya mati secara tiba-tiba," katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata, akibat tidak rasa puas hati dengan kejadian itu, dia cuba menyiasat puncanya.

"Ketika saya kembali ke tempat kambing yang mati ditemui, saya menemui racun tikus yang ditabur di atas tanah dan setahu saya, racun tikus hanya ditabur di pelepah pokok kelapa sawit bukannya atas tanah," katanya.

Menurutnya, selepas itu, dia membuat pemeriksaan di Jabatan Veterinar Kuala Pilah dan pihak terbabit turut menyatakan kambingnya mati kerana racun tikus berdasarkan kepada sampel yang diperoleh dari perut kambing berkenaan.

Berikutan kejadian itu, dia membuat dua laporan di Ibu Pejabat Polis Melang.

sinar/-

Tiada ulasan: