21 Januari 2013

Janji Najib: Jangan ingat rakyat Kelantan tak tahu

9 Rabi'ul Awal 1434 H. [MOD] -
KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak diingatkan agar tidak terlalu kerap mengulangi janji lama semata-mata untuk memenangi hati rakyat Kelantan.

Menyifatkan pengumuman tujuh janji kepada rakyat Kelantan semalam sebagai sudah terlambat, Presiden Gabungan Profesional Menuntut Royalti, Pendaratan Minyak dan Gas ke Kelantan, (Royalti) Nazri Deraman berkata ia hanya untuk kepentingan politik Umno BN menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13.

Mengulas khusus mengenai tuntutan royalti minyak Kelantan, Nazri berkata, Najib hanya mengulang semula janji mengenai sebuah jawatankuasa khas yang sudah diumumkan pada Ogos lalu.

"Terima kasih kerana Perdana Menteri listen listen listen hasrat hati rakyat.

"Tetapi penubuhan jawatankuasa tersebut sudah diumumkan pada bulan Ogos lalu. Tak perlu PM umum sekali lagi kerana rakyat sudah tahu.

"Pengumuman ini hanya untuk kepentingan politik sebab sudah dekat PRU dan untuk meredakan kemarahan rakyat," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Beliau bagaimanapun merakamkan ucapan terima kasih kepada Najib kerana mengakui perjuangan R menuntut hak rakyat Kelantan.

"Terima kasih kerana PM sebut dengan jelas dalam ucapannya semalam mengenai peranan R.

"Ini menunjukkan apa yang dilakukan R ada asasnya," katanya.

Menyentuh mengenai janji Najib untuk membina stadium baru, Nazri yang juga pengurus di Perbadanan Bandar Baru Tunjung, sebuah anak syarikat milik Perbadanan Menteri Besar Kelantan berkata, ia sudah terlambat.

"Saya sudah ditugaskan untuk menjadi pelaksana projek pembinaan stadium yang bekerjasama dengan sebuah syarikat dari China.

"Kerajaan negeri sudah ada tanah dan projek sudah dilaksanakan. Kalau kerajaan persekutuan nak buat, buatlah tapi kami sudah memulakan projek stadium itu," katanya lagi.

Tambah beliau juga, tidak guna Najib banyak berjanji kerana Lebuhraya Kuala Krai dan Kota Bharu yang telah diluluskan dalam Rancangan Malaysia ke-5 (1986-1990) dan diluluskan semula dalam Rancangan Malaysia Ke-9 (2006 -2010) belum mampu dilaksanakan.

"Najib berjanji lagi untuk (janji) bina lebuh raya. Sejak RMK ke-5 lagi berjanji tapi tak buat juga.

"Rakyat Kelantan sendiri sudah kumpul duit dan akan buat sendiri lebuh raya kita," katanya.

Projek yang diumumkan Najib merangkumi pembinaan lebuh raya Kuala Krai-Kota Baharu, pembinaan stadium baharu, masjid terbesar dan perumahan rakyat dengan peringkat permulaan membabitkan 3,000 unit.

Projek lain adalah mewujudkan sistem pengangkutan Rapid Kota Baharu, pembinaan kampus bandar Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang boleh memuatkan 5,000 pelajar dan projek menyelesaikan masalah air.

harakah/-

Tiada ulasan: