20 April 2013

Mukhriz hadapi satu lawan satu di Ayer Hitam

9 Jamadil Akhir 1434 H. [MOD] -


Di kala banyak tempat lain menyaksikan pertembungan lebih daripada dua penjuru, berlainan pula jadinya di kerusi parlimen Jerlun dan dua DUN dalamnya apabila kesemua kerusi berlakunya pertembungan satu lawan satu.


Timbalan Pengerusi Umno Kedah Datuk Mukhriz bakal ditentang oleh bekas exco Kedah Abdul Ghani Ahmad dalam pertembungan dua penjuru di DUN Ayer Hitam dalam pilihan raya umum akan datang.


NONEManakala kerusi parlimen Jerlun pula, Yang Dipertua PAS Alor Setar Dr Ismail bakal ditentang oleh setiausaha Umno Kedah Datuk Othman Aziz.

Sementara satu lagi kerusi DUN - Kota Siputeh - penyandangnya Datuk Abu Hasan Sharif ditentang oleh Ismail Wan Teh. Kedua-duanya juga melibatkan perlawanan dua penjuru.

Ini bermakna tiga calon Umno bakal menentang tiga calon PAS bagi merebut kerusi tiga kerusi yang dipertandingkan.

Ditemui Malaysiakini selepas sah diumumkan menjadi calon, Othman berkata beliau dan dua lagi pemimpin bersyukur terpilih menjadi calon BN bagi kerusi parlimen dan DUN.

"Saya berharap penyokong BN akan terus bekerja selama 15 hati untuk memastikan keyakinan penyokong atas pagar menyokong BN. Saya yakin itu tidak menjadi masalah kepada BN," katanya.


Menurutnya lagi, dengan semangat yang ditunjukkan oleh penyokong BN pada hari ini, BN mempunyai peluang cerah untuk menang di semua kerusi dalam kawasan itu.



Sementara itu, dalam amanatnya kepada penyokong Ismail Wan Teh meminta kerusi DUN Ayer Hitam dipertahankan, merampas kerusi Kota Siputeh dan memenangkan calon PAS Jerlun.



Selain itu, beliau memberi semangat kepada penyokong akan bekerja kuat dan tidak menoleh belakang untuk memastikan BN tumbang dalam pilihan raya umum.



"Saya berpesan kepada petugas PAS, kerajaan Kedah tidak akan menjadi baik kalau tampuk pemerintahannya ditukar," katanya sambil diiringi laungan takbir dan "Hidup Islam".



Sementara menunggu keputusan penamaan calon, penyokong BN dan Pakatan saling berbalas laungan sambil mengibarkan bendera masing-masing.



PAS melaungkan "Hidup Islam" dan "Ini Kalilah" yang kemudiannya BN membalas "Hidup Melayu, Hidup BN" dan bersorak.



Kemudian penyokong PAS melaungkan takbir, reformasi sambil mengibarkan bendera. Manakala kem BN pula melaungkan "Hidup Barisan", "BN menang Kedah senang" sambil menyanyikan lagi "Inilah Barisan Kita".



Kedua-dua kumpulan juga turut bersorak apabila calon masing-masing terpilih oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengumumkan calon BN dan Pakatan yang sah bertanding pada 5 Mei ini.

Malaysiakini/-

Tiada ulasan: