05 Mei 2013

TG Nik Aziz lena di surau sebelum teruskan kempen

24 Jamadil Akhir 1434 H. [MOD] -

TG Nik Aziz berehat sebentar sebelum meneruskan kempen

PENGKALAN CHEPA: Inilah pemimpin rakyat. Kelihatan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berehat di sebuah surau sebelum meneruskan penjelajahan kempen ke seluruh Kelantan.

Inilah yang berlaku kepada Tuan Guru Datuk Abdul Aziz yang kini adalah Menteri Besar Kerajaan Sementara Kelantan. 

Setelah keluar mengundi awal pagi bersama isteri Datin Tuan Sabariah Tuan Ishak, beliau belum berehat.

Awal pagi tadi beliau beratur panjang bagi menunggu giliran membuang undi.


(Beratur di awal pagi untuk mengundi)

Menteri Besar tidak menggunakan kedudukan sebagai ketua kerajaan untuk mengelak daripada beratur. Biar pun agak keuzuran namun beliau tetap beratur bersama pengundi-pengundi lain di Sekolah Menengah Raja Sakti, Kota Jembal.

Beliau dan isteri tiba di pusat mengundi tersebut kira-kira jam 8.15 pagi. Tiga anaknya, Nik Adli, Nik Abdul Rahim dan Nik Omar turut mengundi di tempat yang sama.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang juga calon Dun Chempaka ketika ditemui pemberita berharap Kelantan terus kekal di bawah pentadbiran ulama.

Menurutnya, tidak ada sebab langsung rakyat menolak kerajaan yang ada sekarang.

“Tengok pada zahirnya dan sekiranya PRU 13 ini berjalan mengikut demokrasi sebenar, PAS masih mampu mengekalkan pentadbirannya.

“Bagaimanapun kita tahu, PAS sering berhadapan dengan pelbagai dugaan, ugutan, politik wang untuk menjatuhkan kita,” ujarnya.

Manakala di Pasir Mas keghairahan rakyat untuk mengundi jelas kelihatan apabila orang ramai menyerbu tempat pembuangan undi sejak awal lagi.

Sebaik sahaja tempat pembuangan undi dibuka orang ramai terus menyerbu masuk.


(Saya sudah mengundi ...kata TG Nik Aziz dan isterinya)

Bagaimanapun sistem manual untuk mendapatkan kupon SPR bagi membolehkan mengundi masuk ke tempat pembuangan undi, sesak teruk sehingga mereka yang keuzuran berpatah balik.

Ramai merungut kerana kaedah mencari nama pengundi masih secara manual dengan mencari nama dan menggaris sebelum dikeluarkan kupon SPR mengikut saluran ditetapkan.

Keadaan itu menimbulkan bantahan orang ramai terutamanya orang tua-tua. Malah tidak ada petugas SPR di Sekolah Kebangsaan Kasa bagi membantu orang tua dan kurang upaya mendapatkan kupon SPR tanpa perlu menunggu lama.

Saluran pengundi muda iaitu lima hingga tujuh biar pun agak panjang, namun mereka lebih cepat membuang undi.

Kemungkinan jangkaan untuk mengetahui pemenang boleh diketahui lebih awal.

Petugas PAS di kaunter semakan daftar pemilih d luar sekolah tersebut memberihu kehadiran orang ramai membuat semakan di kaunter PAS lebih sibuk berbanding Umno.

Situasi serupa juga dapat disaksikan di Sekolah Menengah Kebangsaan Kubang Bemban. Bagaimanapun di Dun Tendong keadaan lebih seimbang.

Di Kubang Kerian, hampir 70 peratus pengundi luar yang didaftar PAS telah mengeluar mengundi di sebelah pagi.

Menurut calon PAS Dun Pasir Tumboh, Abdul Rahman Yunus, semangat yang ditunjukkan pengundi luar dan pengundi pertama kali amat memberangsangkan berbanding PRU 2008.

Katanya kesungguhan anak-anak muda dan pengundi luar membuktikan peranan media baru boleh membantu menambahkan pengetahuan mereka.

“Saya amat terharu kerana di setiap peti undi yang saya kunjungi anak-anak Kelantan di perantauan yang pulang memberi sokongan padu,” ujar beliau.

“Kembalinya anak-anak yang berada di luar Kelantan, telah mengubah pendirian keluarga masing-masing yang mana sebelum ini ada yang menyokong Umno,” katanya.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: