08 Mac 2014

Konvensyen PR: Ucapan pembukaan zahir kekecewaan kes Anwar

6 Jamadil Awwal 1435. [MOD] -
 
SHAH ALAM: Konvensyen Pakatan Rakyat kali ke-5 yang berlangsung di Setia City Convention Centre, Setia Alam secara rasmi bermula kira-kira jam 9.45 pagi ini.

Antara pimpinan utama ketiga-tiga parti yang hadir adalah Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu, Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail, Timbalan Pengerusi DAP Tan Kok Wai serta Ahli Jawatan Kuasa parti masing-masing.

Konvensyen pagi ini dimulakan dengan ucapan aluan oleh Pengarah Konvensyen, Iskandar Abdul Samad serta Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim selaku tuan rumah konvensyen kali ini.

Abdul Khalid dalam ucapannya berkata, konvensyen kali ini berlangsung dalam suasana ketidakadilan yang berlaku terhadap salah seorang pimpinan Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Konvensyen kita dipatahkan dengan keputusan mahkamah semalam yang menjatuhkan hukuman bersalah ke atas Anwar Ibrahim.

"Saya ingatkan saudara di bawah keadan ini marilah kita bersatu utk memperjuang kedailan

"Mari bersatu perjuang hak pimpinan kita Anwar Ibrahim yang dipergunakan Umno BN untuk menyerkat kita mara ke Putrajaya," kata beliau.

Terdahulu, ketiga-tiga pimpinan utama dibawa untuk melakukan pemeriksaan perbarisan anggota Pemuda Pakatan Rakyat di luar pintu masuk dewan konvensyen.

Mereka juga akan menyampaikan ucapan perasmian mewakili parti masing-masing.

Selain ucapan pimpinan utama, Konvensyen bertemakan Pakatan Membela Rakyat ini akan turut menampilkan wakil-wakil NGO mewakili petani (Belatani), mahasiswa (Turun), media (Geramm), guru (Pendidik), Anti Korupsi (C4), dan wakil Sabah dan Sarawak.

Sementara itu, Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Penasihat DAP Lim Kit Siang dijangka tiba jam 11 pagi ini.

Harakahdaily difahamkan, sebelum menyertai konvensyen, mereka dijangka mengadakan mesyuarat di kalangan Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat.

Ucapatama oleh ketiga-tiga mereka dijangka bermula jam 2 petang nanti.

Sebelum berakhirnya konvensyen ini pada jam 4.00 petang satu majlis menandatangani 'Tekad Muafakat Pakatan'akan diadakan.

Tiada ulasan: