25 Julai 2009

Allah s.w.t tabur harta manusia tak mahu terpa

Ummu Waheedah

Hari ini saya banyak menghabiskn masa diluar dari pagi hingga ke petang. Pagi agenda lain petang agenda lain. Pulang sebentar waktu tenghari, ada juadah menunggu. Jiran saya bermurah hati menghulurkan semangkuk gulai kari kentang. Alhamdulillah tak payah masak hari ini. Boleh ketuk keybord :)

Hari ini tak ada yg istimewa selain keistimewaan hari Jumaat yg Allah jadikan sebagai penghulu segala hari. Pahala hari ini berganda berbanding hari lain. Jika mati seorang beriman pada hari Jumaat maka terlepas dia dari siksa kubur

Hari Jumaat lelaki muslim wajib solat berjemaah waktu zohor dan Allah pendekkan solat empat rakaat kepada dua sahaja manakala pahalanya digandakan pula . ya Allah dalam pada itu masih ramai lelaki yang mengaku beriman tidak mengerjakan solat jumaat.. Ya Allah berilah mereka hidayahMu, kasihanilah mereka kerana ada diantara mereka adalah saudara-saudara kami ya Allah...

Hari kiamat akan berlaku pada hari Jumaat maka beringat2lah pada hari Jumaat. Hari yang disunatkan membaca surah al-khafi tetapi masih ramai yang bena tak bena hal ini malah lebih suka menghabiskan masa memburu berita sensasi untuk disebar ke egroup yang dilanggani.Sehari tak hantar berita sensasi dan seksasi rasa rugi benar, maklum sambil hantar berita sambil promosi program menjana wang.

Program yang menawarkan janji palsu kununnya duduk gorang kaki sahaja akaun dibanjiri RMxx dari sumber2 yang tak diketahui.Jadi hari Jumaat atau hari apa pun mesti nak hantar posting dengan harapan ada manusia yang akan terperangkap dengan tawaran iklan dinota kaki email kita...dijanjikan duit masuk akaun mereka tetapi sebenarnya nak masukkan duit mereka dalam akaun kita dulu. Yg lain2 hal belakang kira.. itu reqki masing2.

Petang tadi sempat saya menemankan seorang surirumah menemui seorang ustaz untuk berikhtiar mengubat anaknya yg sedang dilanda penyakit angau. Si ibu tak sanggup anaknya mensia-siakan waktu jika berkahwin dengan lelaki pilihannya yang tidak berbudi bahasa, pemarah , enggan bekerja jauh sekali berpengetahuan agama. Jadi si ibu minta bantuan ustaz untuk memisahkan anaknya dengan teman lelaki sebelum mereka jadi suami isteri. Ustaz menjampikan air untuk diminum oleh anak perempuan dan jika boleh diminum oleh teman lelakinya. Sambil itu ustaz ber'ceramah' . Banyak yg diceramahkan tetapi saya ambil sedikit kali ini untuk dikongsikan bersama pembaca.

Ustaz bercerita, setiap hari bermula dari pagi Allah s.w.t menaburkan janji yang tak mungkin dimungkiriNya. Sebelum subuh umat yang beriman boleh bangun seawal yg mampu, solat wudhu, solat tahajjud dan solat sunat. Selepas itu berzikir sampai masuk waktu subuh. Yg lelaki pergilah ke Masjid pahala berjemaah berganda-ganda. Balik dari masjid boleh membaca qur'an lagi sehingga syuruk atau bersiap untuk ke pejabat. Sebalik masuk waktu pagi iaitu 30 minit selepas syuruk bolehlah solat isyo'atau solah dhuha yang awal.Selepas itu zikirlah dalam hati Allah pasti beri pahala.Curilah masa untuk solat dhuha pertengahan sekitar jam 11 pagi sebelum masuk waktu zohor.

Kemudian masuk waktu zuhur ada lagi pahala untuk solat wajib dan solat sunat rawatib. Malah sambil berkerja dengan niat mendapat reqki untuk dinafkahkan kepada keluarga dapat lagi pahala. Terus terusan sampai tiba masa melelapkan mata sentiasa Allah s.w.t taburkan harta untuk kita kutip buat bekal kita di akhirat. Markah2 PV(point value) yg kita kutip ini menentukan darjat kita di akhirat, syurga mana yg kita akan pijak. Atau kita perlu menghuni neraka untuk menebus segala hutang kita kepada Allah sebelum dapat masuk ke surgaNya dengan wajah huduh kesan dibakar api. Nauzubillah.

Tidakkah kita terfikir mengapa kita lebih yakin dengan janji yang kita tahu akan kepalsuannya, dan kita tak hirau akan janji Allah s.w.t walaupun kita tahu kematian itu pasti dan kita mengaku beriman dengan hari akhirat. Kita sibuk mengumpul harta dunia dan kita lupakan bekalan harta untuk akhirat. Hakikatnya kita sudah nampak, yg kita kejar selalunya tak dapat, yang kita kendong berciciran. Wang yg kita kumpul, wang jugalah yang lebur dengan datangnya berbagai dugaan dan cabaran hidup. Kita masih mengejar bayang walaupun kita tahu ia tak mampu kita jamah. Jadi fikir2kanlah.

Sumber: Memacu minda ummah

Tiada ulasan: