09 Ogos 2009

Buruk Sangka

Oleh Jarjani Usman

“Hati-hati kalian dari buruk sangka, karena itu adalah ucapan yang paling dusta. Janganlah kalian mendengarkan ucapan orang lain dalam keadaan mereka tidak suka. Janganlah kalian mencari-cari cela orang lain. Jangan kalian berlomba-lomba untuk menguasai sesuatu. Janganlah kalian saling hasad, saling benci, dan saling membelakangi” (HR. Imam Bukhari dan Imam Muslim).

Pada semasa hidup Rasulullah s.a.w., tak henti-hentinya beliau mengajak umat manusia untuk menjauhi buruk sangka. Sebab, telah terbukti bahwa buruk sangka berakibat langsung terhadap hubungan antara manusia. Buruk sangka boleh menghancurkan persatuan. Bila sudah menggelegak buruk sangka, maka kebencian akan merajalela. Padahal tidak mudah meraih kemenangan dalam hidup ini meskipun oleh pihak yang benar, bila tidak ada persatuan. Sebaliknya, akan mudah mencapai kemenangan, meskipun oleh orang-orang bersalah yang bersatu.

Buruk sangka juga mengangkangi kebenaran. Kebenaran yang disampaikan oleh seseorang yang kita benci akan sulit diterima sebagai kebenaran. Meskipun benar, salah rasanya. Padahal setiap manusia senantiasa membutuhkan kebenaran, yang datangnya dari siapa saja. Kita diajak untuk menjadi hamba-hamba Allah yang bersaudara. Negeri ini hanya akan kuat bila atli persaudaraan kita jaga. Sebaliknya, akan lemah dan hancur terobok-obok negeri yang konon mayoritas muslim ini, bila kita selalu menyemai benih-benih buruk sangka.

6 ulasan:

Unknown berkata...

Itu senjata utama setan dalam memecah belahkan umat islam. Kita kena banyak bermuhasabah diri.

Tanpa Nama berkata...

Buruk sangka kat Umno pun tak baik juge. Sama juge dengan buruk sangka kat zambry.

Tanpa Nama berkata...

Dengan Umno ni bukan istilah buruk sangka yang boleh digunakan tetapi sangka betul tak elok dan busuknya

Tanpa Nama berkata...

Kenapalah kita ni asyik nak buruk kan orang saja.Laman Cina Islam satu laman yang berpotensi untuk labih maju. Akhir-akhir ni banyak karya berkualiti disiarkan. BAGUS. Tapi yang sedihnya kita terlalu buruk sangka dan menghentam parti-parti dan individu dalam kerajaan, contohnya UMNO.Sepanjang saya melayari laman ini,dosa kita terhadap YAB Zambry cukup banyak.Orang hentam dia kiri dan kanan.Pada saya itu amalan yang tidak elok.Walaupun ramai rakyat kecewa dengan kerajaan Perak khususnya diri Zambry itu sendiri.Tapi dengan menulis dan mengaibnya merupakan amalan yang tidak baik.Cukup sekadar kita tak suka dia, tapi tak usahlah mengungkit salasilah keturunannya.Rasa saya kalau mak bapak dia baca laman ni tentu hati kecilnya hiba.

Tanpa Nama berkata...

aku sokong hang tanpa nama 8.8.2009 jam 4.34.

Tanpa Nama berkata...

Ulasan bersangka buruk dengan ada bukti dan boleh menjatuhkan organisasi/umum diwajibkan kerana ia boleh menjatuhkan imej dan organisasi itu sendiri tak kita lah mana-mana parti politik,kampung atau sebagainya.