24 Oktober 2009

Mangsa banjir lumpur Lenggong :Nyaris maut, bersyukur kepada Allah

YDP PAS Lenggong (tengah) melawat mangsa terlibat.



Oleh Mohd Syamil Azhar

LENGGONG: "Saya bersyukur kerana dapat menyelamatkan ibu saya, Rashidah Mahmud, 72, yang mengalami sakit lutut ketika air masuk dalam rumah dan naik dengan pantas.

"Dapat menyelamatkan nyawa lebih penting, walaupun Toyota Unser dan motorsikal Modenas Karisma serta beberapa barangan elektrik lain tidak berjaya saya selamatkan," kata Ishak Mansor, 44, yang turut menjadi mangsa banjir lumpur di Kampung Sumpitan dekat sini dua malam lepas.

Ishak yang tinggal bersama isteri, Zubaidah Ahmad, 45, ibunya dan tiga anak mereka, Mohd Asnawi, 11, Mohd Aizat, 10 dan Nurul Azliza, 7, berkata kejadian banjir kali ini yang paling teruk setakat ini dan paling pantas airnya naik, menjadikan seluruh penduduk terbabit kelam kabut.

Katanya, semua barangan perabut dan barangan elektrik yang berada di tingkat bawah rumah tidak sempat diselamatkan, kecuali televisyen, peti ais, komputer riba dan komputer peribadi serta peralatan sekolah anak-anak.

Dalam kejadian banjir sehingga air naik ke paras tertinggi 1.5 meter itu, katanya antara barangan yang tidak berjaya diselamatkan termasuklah beberapa buah buku teks anak-anaknya yang dihanyutkan air deras.

Dalam kejadian banjir kali ketiga, dan kali kedua paling teruk itu, lebih 30 buah rumah, malah didakwa lebih 50 buah dan lima kedai dinaiki air yang membawa lumpur akibat limpahan air Sungai Temelong selepas hujan lebih tiga jam di bahagian hulunya.

Sementara itu, Balai Bomba dan Penyelamat Lenggong yang menghantar sepasukan anggotanya ke lokasi kejadian, terpaksa menggunakan motorbot untuk menyelamatkan mangsa.

Ketua balai, Zainuddin Mohd Nordin, berkata pihaknya menerima aduan jam 8.02 minit malam dan terus bergegas ke tempat kejadian bersama lapan anggota dengan sebuah motorbot.

"Kami berjaya menyelamatkan sekeluarga tujuh beranak daripada menjadi mangsa banjir ketika air sedang naik dengan pantasnya.

"Dengan mengambil mangsa selama 15 minit tujuh sekeluarga terbabit berjaya dibawa pindah ke rumah saudara mereka yang berada di kawasan selamat," katanya.

Tiada ulasan: