24 Oktober 2009

PAS Lenggong bantu mangsa banjir lumpur

Razman (berkopiah puteh) turut membantu membersihkan beranda sebuah rumah mangsa banjir di Kampung Sumpitan, Lenggong.



Oleh Mohd Syamil Azhar.

LENGGONG: Yang Dipertua PAS Kawasan Lenggong, Haji Razman Haji Zakaria adalah pemimpin politik pertama yang melawat kejadian banjir lumpur di kampung sumpitan dekat sini malam Jumaat lalu.

Malah beliau pemimpin yang memberikan kerjasama sepenuhnya bersama kira-kira 30 pemuda dan ahli PAS, termasuk pasukan Unit Amal Batu Kurau, Kampung Gajah, Kuala Kangsar, Tanjong Malim, Gerik dan lain-lain membantu membersihkan rumah-rumah mangsa.

Pada sebelah malamnya (Jumaat lalu), selepas air mulai surut kira-kira jam 10,30, beliau sempat melawat beberapa rumah mangsa, manakala awal pagi Jumaat hingga sebelah petangnya beliau orang yang bertanggungjawab memimpin gerakan membantu mangsa membersihkan rumah masing-masing.

"Saya bersama beberapa rakan sampai ke Kampung Sumpitan kira-kira jam 8 malam, bagaimanapun kerana keadaan paras air terlalu dalam serta deras, kami tidak dapat memasuki kawasan perumahan.

"Setelah air surut baru kami dapat melawat beberapa rumah mangsa dan berjaya masuk ke tengah kampung," katanya.

Razman berkata, pada pagi Jumaat beliau sekali lagi ke kampung itu bersama kira-kira 30 sukarelawan untuk membantu penduduk membersihkan rumah-rumah mangsa banjir lumpur itu.

Katanya, mereka dapat membantu membersihkan lumpur yang penuh di atas lantai di dalam rumah dan melahirkan rasa gembira kerana seluruh penduduk menerima kehadirannya bersama sukarelawan lain.

Ditanya mengenai kekerapan kampung itu dilanda banjir akibat limpahan air Sungai Temelong yang mengalir di tengah-tengah kampung itu, beliau berkata pihak-pihak berkenaan perlu membuat kajian yang mendalam bagaimana mengatasinya.

"Kajian yang mendalam perlu dilakukan bagaimana kaedah terbaik mengatasinya, kerana sekiranya jutaan ringgit dilonggok pun, tetapi projek yang dilaksanakan tidak memberikan kesan, tidak berguna juga.

"Sekiranya kaedah melebar dan mendalamkan sungai itu, yang telah banyak kali dilakukan tidak juga memberi kesan, lebih baik mencari alternatif lain,' katanya.

Razman berkata, sekiranya RM200,000 dibelanjakan untuk mendalam dan melebarkan sungai itu, tetapi kesannya tidak ada, malah semakin memburukkan keadaan, lebih baik wang itu digunakan untuk membina rumah mangsa.

Katanya, dengan belanja sebanyak itu mungkin 10 buah rumah mangsa berjaya didirikan di kawasan selamat daripada terus menjadi mangsa banjir, di mana dalam masa lima tahun 50 buah rumah berjaya diselamatkan.

Beliau juga menggesa kerajaan negeri memberikan bantuan kepada mangsa-mangsa banjir tanpa memilih bulu, sebaliknya semua mangsa sewajarnya menerima peruntukan daripada wang rakyat itu.

Dalam kejadian mulai jam 6.30 petang hingga jam 10.30 malam itu, lebih 50 rumah serta 5 kedai dinaiki air separas antara 0.5 meter hingga 1.5 meter selepas hujan lebih 3 jam di bahagian hulu sungai.

Kejadian itu merupakan kali ketiga dan paling teruk berlaku pada tahun ini selepas dua kali dalam bulan mei lalu.

Tiada ulasan: