29 Januari 2010

Harga Proton Waja Di Arab Saudi

13 Safar 1431H
Email : BADRUL HISHAM HJ. AHMAD FUAD

1 MALAYSIA SENTIASA DITIPU...


Kenapa Proton tak jual harga macam kat Arab Saudi?
Apa istimewanya orang Arab?

Kata ”Rakyat didahulukan”…..
Kenapa orang Arab lebih diutamakan?

Haaaa…..Jawapannya ialah…..Pemilik Proton di Malaysia semuanya dah kena tipu …..Hahaha

Harga Persona kat Saudi = SR 36,100
Harga Gen2 kat Saudi = SR 33,600
Harga Waja kat Saudi = SR 37,950

1 Saudi Riyal = RM 0.94

Maknanya harga Persona kat Saudi = RM 33,934 aje
Maknanya harga Proton Gen2 kat Saudi = RM 32,256 aje
Maknanya harga Waja kat Saudi = RM 35,673 aje

1 Malaysia bayar RM 66,799.97 untuk 1 Waja di Msia!
RM31,126.97 lebih MAHAL!


Malaysia Government suppose to protect their people instead of cheating their hard earnings..!!

35 ulasan:

Awanama berkata...

hak3hak3hak3 rakyat dahulukan jer apa yang ada...

Awanama berkata...

BN memang celaka.Ya Allah yang maha berkuasa kau hancurkanlah peminpin-peminpin BN dan penyokongnya yang menyebabkan rakyat menderita. Ya Allah perkenankanlah doa hambamu ini dengan berkat nabi Muhammad dan keluaganya.

Edyes berkata...

hehehe...

inilah namanya 1Malaysia Rakyat Diutamakan (Baca: Slogan yang makan diri)...

Lihat ulasan saya berkenaan harga proton di Australia

Klik Sini

dan klik sini juga

Awanama berkata...

rakyat diHULUkan, KERA disusukan...

memang dasar kerajaan BN prihatin!!!!!

stones berkata...

BN memang suka tipu rakyat....

Awanama berkata...

Bukan harga kereta yang murah..
cukai kat arab saudi tu yang murah..
kat malaysia kereta proton tu pun murah..
tp tax dia yang tak murah..
cubalah buat kira2..

Awanama berkata...

dah la mahal kat sini keta dah hancur pun hutang tak abih bayar di bank....rakyat didahulukan

Awanama berkata...

tak paaa....rakyat malaysia kan pandai2 metamatik....pasai tu rakyat malaysia selalu kena tipu dgn pemimpin2 UBN.....
1malaysia kena tipu...hhaa..haa..haa padam muka..termasuklah aku sendiri.....
lain kali pangkah BN lagi...padam muka...
untuk sahamat cina muslim pilihanraya nanti... jom kita pangkah PR...pula....

Awanama berkata...

sebab itulah aku tak beli kereta proton.

Awanama berkata...

aku tahu lama dah bulan puasa lepas , sebab tu aku x skong BN tipu 1 malaysia

Awanama berkata...

Aku doakan pemerintahan Najib binasa. Celaka betul, dia kata Pak Lah koman, konon dia baguih........pirahh....rupanya dia lebih koman... slogan je lebih, sampai jabatan-jabatan dan agensi-agensi kerajaan dah buat polisi-polisi yang pelik-pelik... punya nak cari duit. Menyusahkan orang betul. Kalau tak reti tadbir negara, kau letak je jawatan tu, bagi je kat Pakatan Rakyat. Aku ni tengah marah tau, marah sangat-sangat. Kalau boleh aku nak luku sapa-sapa puak-puak UMNO/BN... ni semua hampa punya pasai... tapi hampa nasib baik sebab aku orang Islam.

Awanama berkata...

rakyat memang didahulukan bab bayar duit macam2 ni. bab dapat untung puak2 tak guna tu yg sapu

Gedong Lalang berkata...

Inilah dasar Umno/BN. Rakyat didahulukan prestasi diutamakan. Nampaknya rakyat ditekan dan kroni diutamakan.

Memang tak patut harga kereta Proton di Arab Saudi begitu murah sekali. Jika Proton dapat menjual keretanya di Arab Saudi dengan harga tersebut harga proton di Malaysia boleh dikurangkan lagi. Janganlah nak menindas rakyat sendiri.

david ahmad muniandy berkata...

kesilapan ini datang dari inflasi setiap tahun kenaikkan barang, barang semakin mahal termasuk barang dapur. Apabila gaji pekerja naik mesti tak akan turun kecuali pihak majikan buang pekerjanya dan ambil pekerja baru. Jadi pemilik-pemilik syarikat gergasi yang pemegang AP termasuk ahli-ahli politik vvip yang ada pemegang syer dan saham percuma merekalah yang kata kenaikkan harga barang jadi kenalah umumkan dalam berita bahawa barang akan naik harga sebab alasan kenaikkan harga petrol jadi isu petrol adalah alasan untuk mereka.
Jadi tahun demi tahun barang sentiasa naik kalau sesebuah barang telah turun harga pihak pengeluaran akan tanggungrugi dari segi kosnya.
sebab satu-satu barang sudah naik harga semua ikut kenaikkan harga, kalau hanya satu barang turun harga yang lain tak turun harga maka rugilah perniagaan itu.

kita ambil kilang EON Proton sebagai contohnya, body kereta dan enjin kereta turun harga tetapi harga gearbox, kusyen dan barang dalaman tak turun harga bukankah sebiji kereta proton sudah tanggung rugi dari segi kosnya, seperti bolt dan nat cukuplah.

Awanama berkata...

konon rakyat didahulukan pencapaian diutamakan...siapa yang sokong masih tak sedar2 kena tipu..memang selamanye kita kena tipu..memang dia orang jual murah-murah diluar negara..dimana yang dia export memang murah..rakyat sendiri nak ditindas..slogan hanya untuk mengkaburi rakyat

potong kapla berkata...

kat malaysia namanya PROTON SAGA
kat arab saudi POTONG HARGA

DAKWAH YEOP berkata...

"Bukan harga kereta yang murah..
cukai kat arab saudi tu yang murah..
kat malaysia kereta proton tu pun murah..
tp tax dia yang tak murah..
cubalah buat kira2.."

sebenarnya kat arab saudi ini langsung tidak ada cukai. itu sebab harga toyota camry model 2007 baru cuma sr85,000 shj. harga2 proton itu memang betul, sy sudah pantau di sini. cuma sebenarnya itu melibatkan strategi proton utk melebarkan jalur bisnesnya ke prgkat antarabangsa...masalah nak bertanding dengan kereta2 eropah dan jepun.

Awanama berkata...

INILAH MALAYSIA....
PEMERINTAH MENEKAN RAKYATNYA SENDIRI... JIKA PEMERINTAHNYA ASYIK NAK JADI BISNESMAN, MEREKA AKAN MEMBUAT APA2 SHJ UNTUK TEMBOLOK MEREKA DAN KRONI2 MEREKA.

DI PROTON.....
MAJIKAN LANGSUNG TIDAK MENGHIRAUKAN KEBAJIKAN PEKERJA2NYA... TIAP2 TAHUN, TIME BILA AWAL TAHUN HINGGA BULAN APRIL ATAU MARCH CERITA KEUNTUNGANNYA. MASUK BULAN JUN, TERSEBAR CERITA KERUGIAN YG PROTON TANGGUNG. SAUDARA2 DI LUAR SANA NUN TAHU KENAPA???
SEBABNYA ADALAH, PERTENGGAHAN TAHUN ADALAH BULAN PEMBERIAN BONUS. SAMALAH HALNYA BILA MASUK BULAN OGOS HINGGA BULAN OKTOBER, UNTUNG, UNTUNG UNTUNG..... AJAIBNYA MASUK BULAN NOVEMBER, RUGI, RUGI DAN RUGI LAGI, SEBABNYA BONUS UNTUK HUJUNG TAHUN.....

BILA PROTON DALAM KEADAAN KEGAWATAN, MAJIKAN MEMANGGIL PEKERJANYA UNTUK SOLAT HAJAT. MENGHARAPKAN DOA2 DARI PEKERJANYA SUPAYA SYARIKAT PULIH KEMBALI.. TAPI BILA PULIH, KEBAJKAN PEKERJA TETAP DIBAKUL SAMPAHKAN. BILA PROTON KEMBALI GAWAT, MAJIKAN AKAN ARAHKAN SUPAYA SOLAT HAJAT KEMBALI DIADAKAN, DAN UNTUK KESEKIAN-KALINYA MAJIKAN MENYERU PEKERJA2NYA MENDOAKAN SUPAYA SYARIKAT KEMBALI TEGUH….

Awanama berkata...

SALAM,

KITA RAKYAT MALAYSIA NI TAKKAN TAK TAHU LAGI,
UMNO NI DIA KAN AMBIK DASAR PENJAJAH BRITISH... MESTILAH DIA AMBIK PERANGAI BRITISH CELAKA GOG AND MAGOG (YAKJUJ WA MAKJUJ)TU SAMA...

WAHAI 1MALAYSIA, TAK NAMPAK KE CARA MEMERINTAH DIORANG SAMA JER...

PENJAJAH DENGAN ANAK DIDIK PENJAJAH SAMA JER... YANG RUGINYA ORG2 MELAYULAH...

MASA BRITISH DULU PON ORG2 MELAYU YANG PALING RUGI...
SEKARANG PON ORG2 MELAYU JUGAK YANG PALING RUGI...

BILA KITA ORG2 MELAYU AKAN DAPAT UNTUNG...
BILA KITA BERPEGANG DENGAN ISLAM YANG SEBENAR2NYA DAN TAK DIPERBODOHKAN OLEH GOLONGAN YANG 'BERTEMPIK NAK BELA NASIB MELAYU...

...TAPI DI BELAKANG TABIR, DUK KIRA WANG EMAS, SATU UNTUK ENGKAU, SATU UNTUK AKU...1MALAYSIA UNTUK AKU' HAHAHA

MUNGKIN KITA SEKARANG DAH JADI MACAM PENGAWAL SILUNCAI YANG BERGELAK KETAWA MENYANYI LAGU YANG DI GUBAH OLEH SI LUNCAI "SI LUNCAI TERJUN DENGAN LABU-LABUNYA, BIARKAN, BIARKAN...

AKHIRNYA SI LUNCAI BETOL2 TERJUN DAN SELAMAT MELARIKAN DIRI...SELAMAT... PENGAWAL PULAK TERLOPONG, TERNGANGA...DI TIPU SI LUNCAI 1MALAYA

ehemehem berkata...

Kutuk orang kutuk jugak, tapi parti sendiri perlu check and balance. Takut terbuat zalim pada rakyat samada sedar atau tidak. Adakah tidak berlaku kronisma dalam PAS? Jangan terlepas pandang walaupun di peringkat bawahan.

Awanama berkata...

itu harga jual kat sana.... so agak2 berapa harga proton jual kat arab saudi? mst lg murah dari tu....

Awanama berkata...

Apa yang saya nampak kita di Malaysia ni, sedikit sebanyak tolong membayar harga kereta proton di luar negeri - agar membolehkan pembeli-pembeli di Arab Saudi, Australia dan sebagainya menikmati harga yang lebih rendah selain membolehkan proton mampu menawar harga yang rendah dari pesaingnya.

Harga kereta proton yang kita beli di Malaysia sememangnya mampu dimiliki dengan harga lebih rendah sekitar RM 5 ribu dari harga jualan (mungkin boleh rendah lagi - kalau ikut sunnah Rasulullah dalam adab berniaga). Kalau tidak kenapa hari tu ada promosi dari proton trade-in kereta lama dapat potongan RM 5 ribu.

Inilah cara Melayu-UMNO berniaga, apa-apakan akan mendahului rakyat di dalam kesusahan, sebab tu tak berkat, sentiasa di bail-out. Saya cuma menantikan kemusnahan UMNO/BN secara total dalam sedikit masa lagi, doa-doa orang dizalimi sedang dimakbulkan Allah satu persatu.

Awanama berkata...

orang proton kene jawab,jangan tak jawab malu
yop, kume orang kampong nak tahu, betul ke ulasan
dan cerite tu.... tlong jawab ye..

Awanama berkata...

aku pun nak kutuk UMNO jugak nih!! Kita doakan pemimpin2 UMNO yg zalim jahanam dgn hina..yer lah dah hari2 kena kutuk dgn rakyat yg dizalimi..

celik mata kutuk umno, nak bli ikan kutuk umno, nk naik bas kutuk umno,nk gi skolah kutuk umno, nk bli keta kutuk umno, nk p melancong kutuk umno, nk p spital kutuk umno, nk tengok berita kutuk umno,nk masuk higway kutuk umno, nk buat pinjaman kutuk umno !!!

Memang dh patut kena kutuk!!Sebab parti tu yg memerintah..Memang tk dak satu benda pun yg umno buat kt rakyatnya yg boleh bagi kita senang,mudah dan selesa!!Hari-hari duk klentong rakyat kt rtm,tv3,utusan dll..

Aku tk bodoh..tapi aku marah kt rakyat yg masih bodoh duk sanjung umno tu!! Taraf Hidup mcm penduduk negara ke3 duk tk sedar diri..

Memang dr kecik2 lagi aku dh benci kt umno nih..allah bagi aku hidayah,aku tengok m'sia ni ngan mata hati,bukan dgn kpala lutut..Smpaikan hidup melarat,merempat,menagih ehsan pun duk sanjung parti umno tk guna tu!!

Aku marah sangat ni..kalu aku jumpa najib,aku nk baling kasut kt muka dia..mcm BUSH tu..!!(Nasib baik tk penah terserempak)Hanya Allah yg tahu betapa bencinya aku ngan pemimpin2 umno yg zalim dh smpai taraf firaun!!

Awanama berkata...

takpe kita memang macam tu.kera dihutan disusukan anak sendiri kelaparan. dulu kini dan selamanya melayu kena tipu. hidup UBN...

Awanama berkata...

hahaha
aku nak duduk kt arab saudi la kalau macam ni..
duk Malaysia buat rugi jee...
...

Awanama berkata...

/28/2010 5:56 PM
Tanpa Nama berkata...
hahaha
aku nak duduk kt arab saudi la kalau macam ni..
duk Malaysia buat rugi jee...
...

INILAH MODAL PENYOKONG UMNO... SAPE2 PUN ORG UMNO YG AKU JUMPA MCM NI LE AYAT LAZIM AKAN TERKELUAR.....

Awanama berkata...

datuk seri mohd najis mmg celaka
rosmah di dahulukan duit di utamakan

Awanama berkata...

klu nk rompak duit, duit rakyat yg ktorg rompak dulu.... itu la makna rakyat ddahulukn....

Awanama berkata...

Harga toyota Vios di Arab
http://www.toyota.com.sa/en/modelsprices.asp?model_id=2

dan kenapa harga toyota vios dan proton waja di arab hanya beza tak sampai sr2550. Tapi di malaysia beza hampir RM20,000. Maknanya UMW Toyota yang tipu rakyat kita.

Harga Waja kat Saudi = SR 37,950
Harga Vios kat Saudi = SR 40,500

wan berkata...

Harga toyota Vios di Arab
http://www.toyota.com.sa/en/modelsprices.asp?model_id=2

dan kenapa harga toyota vios dan proton waja di arab hanya beza tak sampai sr2550. Tapi di malaysia beza hampir RM20,000. Maknanya UMW Toyota yang tipu rakyat kita.

Harga Waja kat Saudi = SR 37,950
Harga Vios kat Saudi = SR 40,500

Awanama berkata...

itu bukan tipu da... malaysia ni bukan harga kereta yang mahal, tetapi harga cukai, harga kereta sama je mana2 satu dunia... tapi cukai itu membunuh ku... makan cukai, beli keta cukai, minyak subsidi tu tipu ja, sebenarnya cukai, di oman, seliter minyak ron97 RM0.35 sen je.. nama je ada minyak tapi haprak... tapi bukan salah keranaan, ini perjanjian antara petronas ngan kerajaan negara, polisi kita lain dengan negara luar sebab tu kita punya minyak, kita kena beli balik kat petronas dengan harga yang petronas letak.... hangpa gak kaya,... takpa la..

dunia hanya pengantara dua alam.. kumpul duit berjuta pun tak hidup lama...

dengan wang bleh beli rumah mahal, tetapi bukan kediaman yang selesa.
dengan wang boleh katil mahal, tetapi bukan tidur yang lena.
dengan wang boleh kahwin dengan gadis2 cantik, tetapi belum tentu kita dapat hati mereka..

lu pikir la sendiri..

Awanama berkata...

rakyat dibodohkan..koroni di utamakan..
pemerentahan macamana ni..rakyat menderita..gov senang lenang sebab x rasa penderitaan..nak saingkan kereta nasional dengan kereta luar mana boleh..kualiti pn jauh berbeza..mahal pulak tu..kalau jual kat luar negara mahal sapa nak beli..terpaksa lah bodohkn rakyat kalau tak macamana proton nak untung..menyusahkan rakyat..dengan cukai mahal lagi..semuanya mahal..

Arbizee Solutions berkata...

Salam.

Nilai matawang Riyal bukan dinilai dari 1 Riyal tetapi dinilai dari 100 Riyal. Sama seperti 100 yen Jepun. Nilainya sama dengan RM 83.910 duit kita. Satu lagi fakta, 15 tahun kereta kita boleh digunapakai lagi di Malaysia jika dijaga dengan baik tanpa kerosakan teruk kerana keadaan di Malaysia dengan cuaca sederhana. Tetapi, berapa lama kereta kita boleh bertahan di Arab? Dan kuasa belian negara Arab boleh beli kereta proton mungkin 4 atau 5 atau lebih. Kita masih bernasib baik kerana proton masih lagi ingin menjual kereta di Malaysia. Jika tidak?

Sekadar menyuarakan pandangan.

Awanama berkata...

HAHAHAAHAHH BODOHNYA IGNORANT-NYA KORANG MEMEKAK MEKAK KATA HARGA KERETA MAHAL.....SAUDI CUKAI KERETA KURANG,DI SINI CUKAI TINGGI BERBEZA ATAS FAKTOR KAPASITI DAN KEUPAYAAN EKONOMI,CUACA DAN KUASA BELI LAIN KALI SEBELUM ''KUTUK'' ILMU TU MSTI ADA ..NMPAK SGT LAH NARROWMINDED-NYE(OTAK KAMPUNG) TAKDE DUIT JGN BELI KRETA BLI RUMAH KUMPUL DUIT BNYK2 . KAYA SANGAT KE ORG MALAYSIA? HAHAHAHAH