29 Januari 2010

Penduduk jatuh dari titi usang.

13 Safar 1431H
Oleh Mohd Syamil Azhar.

LENGGONG: Kes seorang penduduk jatuh dari atas titi kayu sementara selebar semeter sepanjang 3 meter ganti jambatan runtuh menyeberangi anak sungai di Kampung Ulu Chepor dekat sini minggu lalu wajar menjadi peringatan supaya jambatan baru dibina segera.

Sekiranya titi sempit itu masih digunakan, dibimbangi akan berlaku kes lain yang lebih teruk lagi daripada kes yang nyaris menyebabkan wanita terbabit cedera apabila mangsa yang menaiki sebuah motorsikal terjatuh dari atasnya.

Dalam kejadian jam 4 petang itu, Ruhul Ain Othman, 40, yang dalam perjalanan pulang dari kedai kerana membeli barangan dapur dengan menonggang motorsikal bersendirian terus terjatuh ke dalam anak Sungai Chepor, tetapi bernasib baik kerana motorsikalnya hanya tumbang di atas titi berkenaan.

Ketika ditemui dalam tinjauan petang semalam, Ruhul Air berkata, dia juga bernasib baik apabila terjatuh ke bahagian hulu anak sungai, sambil menjangka dia mungkin akan tercedera sekiranya terjatuh ke sebelah kanan arah pulangnya yang masih terdapat batu-batu tapak binaan jambatan asalnya.

"Ketika sampai di tengah-tengah titi itu saya gagal mengawal motorsikal dan terus tumbang dan kalau motorsikal juga jatuh ke dalam sungai mungkin saya akan berada di bawahnya, begitu juga kalau saya terjatuh ke sebelah kanan mungkin saya akan kena batu.

"Saya bernasib baik kerana jatuh atas pasir dan tidak cedera, tapi saya masih trauma dan berasa takut untuk menonggang motorsikal melalui atas titi itu," katanya.

Ruhul Ain berkata, memadai hanya dia yang menjadi mangsa titi sempit yang dibina penduduk untuk sementara menanti jambatan baru dibina itu, tidak mahu ada mangsa lain selepasnya.

Seorang Ahli Jawatankuasa Persatuan Belia 4B kampung itu, Haris Mohd Bakri, 23, berkata asalnya yang dibina daripada besi dan dikonkrit roboh akibat banjir besar November lalu.

Katanya, oleh kerana jambatan itu juga digunakan oleh lebih 30 pekebun kecil di Kampung Chepor, yang berulang alik antara rumah dan ladang mereka setiap hari, penduduk telah membina titi kayu yang boleh untuk laluan pejalan kaki dan penonggang motorsikal saja.

"Titi itu juga digunakan oleh pekebun-pekebun kecil yang membawa motorsikal sarat dengan getah sekerap dari ladang mereka setiap hari, selain menjadi laluan penduduk ke kedai dan sebagainya.

"Pihak berkenaan telah beberapa kali datang melihat keadaan titi itu dan ada pihak memberi jaminan pembinaan jambatan baru akan bermula Januari tahun ini, tetapi sampai sekarang masih terbiar begitu," katanya.

Sementara itu, Yang Dipertua Pas Lenggong, Razman Zakaria yang menziarahi mangsa dan meninjau keadaan titi kayu itu, berkata sepatutnya jambatan yang runtuh akibat banjir itu sudah diganti jambatan baru.

Katanya, kerosakan-kerosakan kemudahan awam seperti jambatan akibat banjir dan sebagainya, ada peruntukan khas yang boleh disegerakan.

"Pihak berkuasa wajar menyegerakan pembinaan jambatan baru kerana jambatan itu digunakan oleh orang ramai, termasuk lebih 30 penoreh.

"Jangan sampai ada kes terbaru yang lebih teruk baru hendak dibina jambatan yang lebih kukuh," katanya.





1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum...

Kisah Benar

http://mran3238.wordpress.com/2010/01/28/kisah-benar-dibelit-ular-ketika-sedang-berzina/

http://mran3238.wordpress.com

MEMBANGUN BERSAMA ISLAM