01 Ogos 2010

Sivakumar , Sidang DUN Perak cacat dan tidak berfungi sejak rampasan kuasa.

19 Syaaban 1431H.

IPOH, 29 July:- Sejak rampasan kuasa di Perak di dapati dewan tidak berfungsi dan cacat. Jika ianya terus berlaku akan merugikan rakyat. Kita mahu persidangan pada 3 ogos adalah sidang yang mengikut peraturan dan perintah-perintah tetap. Demikian antara Kenyataan Speaker DUN Pakatan Rakyat Perak, V. Sivakumar dalam sidang media di Pejabat Pakatan Rakyat di sini.

"Bukan sidang yang memenuhi syarat sahaja." Tegas Sivakumar.

Menurut Sivakumar sidang yang singkat bukan satu amalan yang baik, kerana dewan merupakan forum untuk membincang masalah rakyat. Jika wakil rakyat tidak diberi peluang untuk membawa masalah rakyat, apa guna sidang dewan ? soal Sivakumar.

Hadir sama dalam sidang media itu ialah Nga Kor Ming/Pantai Remis, Hj. Mohd. Zainuddin/Lubok Merbau, Leong mei Ming/Jalong, Tai Sing Eng/Kuala Sepetang, Drs. Khalil idham Lim/Titi Serong, Hj. Hussin Din/Selingsing, Sum Chiok Ling/ Bercam dan Wong kar Woh/ Canning.

Beliau juga mengulangi akan berkerjasama dan berharap pihak kerajaan memberi peluang kepada semua ADUN untuk berbahas.

Sivakumar juga menyenarai beberapa tuntutan seperti berikut :-

1. Untuk perjalanan persidangan 3 Ogos hendaklah dilanjutkan sekurang-kurangnya 4 hari. Apalagi melibatkan satu enekmen untuk meluluskan perbekalan tambahan sebanyak RM 80 juta.

2. Jawapan soalan lisan hendaklah dijawab dalam masa 1 jam setengah, jangan cari helah untuk tidak menjawab soalan yang dikemukkan. Pada sidang lepas mereka mencari helah untuk menolak soalan dari ADUN Pakatan Rakyat.

3. Semua pihak hendaklah menghormati perintah-perintah tetap, seperti sidang yang lepas bila ada ADUN yang bangun meminta lalun dengan Peraturan Tetap tetapi tidak diendahkan.

4. Kita mohon semua rakan media ditempatkan dalam dewan untuk mendapat gambaran yang sebenar, bukannya diletakan dalam "akuirium". Mempersoalkan kenapa pada waktu sekarang tidak dibenarkan pemerhati masuk dan tidak ada siaran langsung seperti yang pernah dibuat semasa PR berkuasa.

5. Membantah surat yang dikirim oleh Ganesan yang melarang ADUN mengambil dan merakam peristiwa dalam dewan. Malah disenaraikan perkara yang tidak boleh dibawa masuk. Seperti perakam video, komputer, kamera, sepanduk, poster, bahan bercetak, dan arahan supaya telefon ditutup.

6. Kita tidak mahu campurtangan dari pihak keselamatan dan dilihat sebagai gangguan.

7. Berharap tidak ada double standrad seperti pintuk masuk berbeza, jam masuk dewan berbeza dan kawalan ketat untuk ADUN PR sedangkan ADUN BN di permudahkan.

Tiada ulasan: