06 Jun 2011

Brazil mampu seri

4 Rejab 1432H. [MOD] -



GOIANIA,Brazil: Brazil, tuan rumah edisi Piala Dunia 2014, terikat tanpa jaringan dengan Belanda dalam perlawanan persahabatan kelmarin, hasil kehebatan penjaga gol masing-masing.

Pertembungan pertama kedua-dua pasukan sejak Belanda menewaskan Brazil 2-1 di perlawanan suku akhir Piala Dunia tahun lalu, bertukar menjadi buruk menjelang akhir perlawanan apabila pemain tengah Brazil, Ramires dibuang padang pada minit ke-79 hasil layangan kad kuning kedua kerana menjatuhkan Arjen Robben. 

Brazil yang mempertaruhkan aksi tiga penyerang mereka iaitu Neymar, Robinho (gambar) dan Fred, kelihatan lebih bertenaga pada separuh masa kedua tetapi gagal merobek gawang yang dijaga rapi penjaga gol baru Belanda, Tim Krul biarpun mencipta banyak peluang.

Fred, yang mensia-siakan kebanyakan peluang itu termasuk menyempurnakan hantaran cantik Neymar dari kiri gawang pada minit ke-57, diejek penonton mereka sendiri keluar dari stadium Serra Dorada apabila digantikan pemain berusia 21 tahun, Leandro Damiao. Belanda yang kehilangan pemain tengah Inter Milan, Wesley Sneijder yang menjaringkan kedua-dua gol pada edisi 2010 akibat kecederaan, mempunyai dua peluang terbaik pada separuh masa pertama menerusi dua percubaan penyerang, Ibrahim Affelay yang berjaya diselamatkan penjaga gol Brazil, Julio Cesar.

“Kami berdepan kesukaran pada separuh mas pertama, gagal mengawal Affelay dengan baik tetapi gawang Belanda dua kali diselamatkan Julio dengan cemerlang,” kata jurulatih Brazil, Mano Menezes.

Penyokong mengejek pasukan itu sebaik meninggalkan padang pada akhir babak pertama tetapi dua percubaan Neymar dalam tempoh kurang lima minit selepas separuh masa kedua, berjaya memenangi kembali hati mereka biarpun tetap menerima kejian pada akhir perlawanan.

Reuters

Tiada ulasan: