13 Julai 2011

Himpunan Bersih buktikan 1Malaysia gagal.

10 Syaaban 1432H. [MOD] -

KENYATAAN MEDIA
PEJABAT ADUN TITI SERONG/
KETUA SEKRETARIAT PAKATAN RAKYAT PERAK

Saya mencabar Najib Razak supaya membuktikan gagasan 1Malaysia benar-benar berlaku dan diperjuangkan dalam perjuangan politiknya berdasarkan apa yang telah berlaku dalam himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai 2011 baru-baru ini.

Sepanjang beberapa minggu sebelum 9 Julai 2011, Himpunan bersih 2.0 telah dimomokkan sebagai pertubuhan haram dikaca mata beliau (Najib Razak) dengan pemberitaan yang pincang dan berat sebelah. Sedangkan hakikat sebenarnya Bersih adalah tuntutan dari gabungan puluhan ngo yang berdaftar secara sah dan mereka menuntut supaya ujud pilihanraya yang lebih adil di Malaysia.

Kemuncaknya pada tarikh itu juga merupakan kayu ukur yang penting bagi mengetahui mana satukah yang benar-benar merupakan suara majoriti rakyat Malaysia atau “1Malaysia”.

Gelombang rakyat yang berkumpul di Kuala Lumpur walaupun berdepan dengan ugutan, sekatan dan halangan dilakukan oleh polis mengambarkan satu ancaman yang baru kepada regim Najib.

Isu dan perkara yang perlu diperhatikan dalam himpunan Bersih ialah kepelbagaian rumpun bangsa yang hadir sama dalam himpunan aman tersebut, terbukti sekali bersih 2.0 mewakili suara rakyat berbilang kaum dari Melayu, Cina dan juga India sebagai rakyat Malaysia.

Media pro BN yang cuba menutup perkara sebenar dengan cuma memapar berita bohong dengan katanya hanya bangsa Melayu sahaja yang menyertai perimpunan tersebut tidaK lain dengan niat jahat dan bertujuan memburuk-burukkan penganjur bersih 2.0.

Sedangkan Umno-Bn sepatutnya mempelawa ahli MIC dan MCA untuk turut serta berdemo dalam kelompok pro BN yang berbaju merah, mereka juga mengaku bahawa kumpulan mereka adalah ejen pertahanan kedaulaan Negara, hakikatnya semua kenyataan tersebut layak dibakul sampahkan sahaja.

Apa yang boleh dilihat melalui rakaman yang tersiar dalam media baru seperti youtube, blog dan sebagainya jelas menunjukan kumpulan yang menamakan diri mereka sebagai patriot ini cuma berkumpul dalam jumlah yang berskala sangat kecil yang terdiri dari bangsa Melayu sahaja, mengapa jadi begini?

Berdasar bukti rakaman jelas menggambarkan bahawa kumpulan ini menerima “layanan” baik dari FRU semasa mereka berhimpun, kumpulan ini juga sempat melarikan diri setelah gas pemedih mata dilepaskan ke arahnya berbanding kelompok bersih 2.0 yang dikejar sehingga ditangkap kemudian dibelasah oleh polis walaupun mereka sedikitpun tidak melawan.

Najib sepatutnya merasa malu dengan kumpulan patriot, perkasa dan Pemuda Umno kerana jelas ketiga-tiga kumpulan ini dianggotai oleh rakyat yang pengecut dan tidak menggambarkan 1Malaysia seperti yang diperjuang Najib Razak sendiri dalam gagasan politiknya.

Nampaknya Najib keseorangan melaungkan 1Malaysia dalam keadaan sekelompok melayu sahaja yg masih pertahankan kuasa UMNO dan BN. Majoriti banga Cina dan India sudah bersama Pakatan Rakyat untuk menghukum BN dalam PRU 13 yang bakal menjelang.

Bersih 2.0 terbukti merupakan suara rakyat yang benar-benar tulen apabila ia diangotai oleh seluruh bangsa dan generasi di Malaysia .Suara keramat 9 Julai membuktikan rakyat berbilang kaum mahukan perubahan.

Laungan 1Malaysia yang dilaungkan oleh Najib cuma retorik dam pembohongan bagi mEngaburi mata rakyat demi meraih sokongan dalam keadaan mereka telah gagal dalam menunaikan amanah yang diserahkan oleh rakyat lebih 50 tahun.

DRS KHALIL IDHAM LIM
PARIT BUNTAR, 13 JULAI 2011.

Tiada ulasan: