13 September 2011

Mesir kembali darurat

15 Syawal 1432H. [MOD] -

KAHERAH - Pemerintah tentera Mesir me-ngumumkan akan menggunakan undang-undang darurat di negara itu, kelmarin, menandakan kekacauan kembali tercetus, dipercayai akibat ketidakpuasan hati rakyat terhadap pentadbiran Majlis Tertinggi Tentera.

Menteri Dalam Negeri, Mansour El-Essawy berkata, undang-undang tersebut akan digunakan bagi menghentikan aktiviti seperti sekatan jalan raya oleh orang awam, penerbitan maklumat salah dan pemilikan senjata.

Mansour turut memberi amaran keras bahawa polis akan menembak sesiapa yang menyerang pejabat kementeriannya atau balai polis, tindakan serupa seperti yang didakwa dilakukan bekas presiden, Hosni Mubarak semasa berhadapan kebangkitan rakyat, awal tahun ini.

Keputusan menggunakan undang-undang kecemasan itu dibuat selepas ribuan penunjuk perasaan menyerang bangunan kedutaan Israel dan balai polis, kelmarin, menyebabkan tiga orang terbunuh dan lebih 1,000 cedera.

Kebanyakan rakyat Mesir dilaporkan tidak senang dengan pentadbiran tentera yang dilihat gagal memenuhi permintaan penunjuk perasaan.

sinar harian/-

Tiada ulasan: