24 Oktober 2011

Kurang pegangan agama

26 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: “Bagi remaja dilanda masalah, orang pertama ditemui mereka sebagai rujukan adalah penentu sama ada mereka boleh mengambil jalan penyelesaian baik atau buruk terhadap diri mereka.

“Andai orang pertama yang dia jumpa ialah ustaz sudah tentu dia pilih jalan baik. Tetapi jika dia memilih nasihat rakan terbabit dalam gejala tidak sihat pastinya perkara yang berlaku adalah sebaliknya,” kata Pengarah Bahagian Kaunseling dan Psikologi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Roslan Baba.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas laporan Harian Metro semalam mengenai gadis berusia 16 tahun dipercayai menjual diri, bagi memenuhi ketagihannya menghidu gam.
Gadis yang tidak bersekolah dan mengalami tekanan akibat perceraian ibu bapa itu dikatakan tidak peduli untuk melayani individu yang sanggup membayar harga satu tin gam asalkan dia dapat memuaskan ketagihannya.

Menurut Roslan, setakat ini pihaknya turut bertanggungjawab melindungi remaja terbabit andai terdapat perintah mahkamah mengarah JKM berbuat demikian.

“Perintah mahkamah hanya diperoleh sebaik pihak berkuasa menahan remaja itu dalam operasi tertentu atau ibu bapanya memohon dia diletakkan di bawah perlindungan kerana tidak dapat mengawal remaja terbabit.

“Kemudian barulah remaja berkenaan diletakkan di bawah bidang kuasa kami dalam usaha membimbingnya. Biasanya kita akan menggunakan kaedah kaunseling untuk memulihkannya daripada ketagihan,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Institut Sosial Malaysia, Prof Madya Dr Mohamed Fadzil Che Din berkata, sebahagian besar remaja mudah terjebak dalam gejala itu kerana jati diri dan pegangan agama rendah lalu mereka mudah dipengaruhi persekitaran dan rakan negatif.

“Remaja memang cenderung memilih jalan mudah. Sebagai contoh apabila tertekan mereka akan mengambil dadah atau gam untuk menenangkan diri. Sedangkan ada pilihan lebih baik daripada itu,” katanya.

Saranan beliau agar isu ini dibendung dengan beberapa usaha pencegahan supaya golongan muda dapat diselamatkan daripada terus menjadi mangsa kepada gejala negatif yang wujud di persekitaran.

“Antara usaha boleh kita lakukan ialah kawalan didikan dan penjagaan terhadap anak perempuan oleh ibu bapa. Malah, remaja perlu diberi pendedahan mengenai keselamatan diri dan kemahiran menangani konflik.

“Tidak lupa juga peranan sekolah dalam menyediakan pendidikan kesihatan seksual serta peranan komuniti agama bergerak aktif menjadi dorongan kepada mereka yang memerlukan,” katanya.

Harian Metro

Tiada ulasan: