27 Januari 2012

Muzium Pengangkutan: Aset atau Liabiliti?

3 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

Seperti dalam gambar di atas kita dapat melihat bagaimana Muzium Pengankutan Melaka ini beroperasi dan apakah kebaikan yang diperolehi oleh kerajaan negeri Melaka dengan adanya muzium seperti itu? Walaupun muzium itu dibina bagi menayangkan kenderaannya namun adakah tempatnya strategik kepada pelancong ataupun rakyat Melaka sendiri?

Berapa ramaikah pelancong atau rakyat Melaka yang datang dan berapakah jumlah kos yang telah dihabiskan oleh kerajaan Melaka bagi menampung kos operasi Muzium Pengangkutan Melaka itu? Berapakah jumlah kos untuk mendekorasi muzium tersebut yang dikatakan menelan belanja yang cukup besar dengan saiz yang tidak seberapa besar itu.

Ketika sidang DUN Melaka, wakil DAP ada bertanya 3 soalan kepada Ketua Menteri Melaka berkaitan tentang Muzium Melaka itu. Antara soalan yang dibangkitkan adalah jenis dan jumlah perbelanjaan bulanan untuk muzium pengangkutan itu dan jawapan daripada Ketua Menteri berkaitan soalan itu adalah perbelanjaan merangkumi tiga jenis perbelanjaan iaitu emolumen, utiliti dan kawalan keselamatan.

Bagi perbelanjaan jenis emolumen bagi bulan April hingga Jun 2010 adalah seperti berikut yang mana jumlahnya adalah RM3,840.59 (April - RM986.53, Mei - RM986.53 dan Jun - RM1,444.03). Perbelanjaan bagi utiliti pada tiga bulan yang sama juga adalah berjumlah RMRM784.23 (Mei - RM474.82 dan Jun - RM309.41). Manakala perbelanjaan bagi kawalan keselamatan pada Jun 2010 adalah berjumlah RM1,946.67.

Ketika ditanya soalan yang kedua kepada Ketua Menteri berkaitan jumlah pelawat yang telah melawat muzium tersebut sejak pembukaannya dan ini jawapannya "bagi pelawat yang telah mengunjungi muzium tersebut sejak pembukaannya pada 15 April 2010 adalah seramai 28 orang (tempatan) dan jumlah kutipan tiket adalah berjumlah RM265.00. Bagi menggalakkan orang ramai mengunjungi muzium ini, maka tiket masuk dipakejkan sekali dengan Muzium Adat Istiadat , Alor Gajah dan Muzium Orang Asli, ayer Keroh, Melaka".

Soalan yang terakhir ditanya kepada Ketua Menteri adalah berkaitan dengan kos untuk "set-up" muzium tersebut. Jawapan Ketua Menteri berkaitan soalan itu adalah kos penubuhan muzium adalah RM198,900.00. Ianya melibatkan panel pameran dan grafik, tapak meletak kenderaan, kemudahan pejabat, pondok kawalan keselamatan, bekalan elektrik, sistem audio dan sistem CCTV.

Persoalannya, strategikkah Muzium Pengangkutan Melaka yang agak jauh dari pusat pelancongan? Pada masa yang sama bangunan disebelah muzium ini masih kosong dan tidak didiami tanpa sebarang aktiviti kecuali muzium tersebut. Adakah ini yang dikatakan negeri maju?

SELATAN ONLINE/-

Tiada ulasan: