27 Januari 2012

Isu Lynas: MB jangan beralasan lagi

3 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

TEMERLOH - Pas Pahang meminta Menteri Besar, Datuk Seri Draja Adnan Yaakob berhenti berdolak-dalik sebaliknya serius untuk berdebat dalam isu Lynas.

Ketua Penerangannya, Suhaimi Saad berkata, Adnan tidak sepatutnya menganggap debat dengan Ahli Parlimen Kuantan Fuziah Salleh sia-sia kerana isu tersebut terus menjadi kontroversi kepada umum.

“Jika tidak mahu dicop pengecut tetapi terus berdolak-dalik itu tak guna, debat ini penting supaya rakyat dapat didedahkan dengan maklumat sebenar tentang isu yang menghantui mereka,” katanya.

Suhaimi berkata demikian ketika mengulas kenyataan Adnan di muka depan Sinar Harian baru-baru ini mendakwa beliau bukanlah seorang pengecut untuk berdebat dengan Fuziah dalam isu Lynas.

Namun dalam masa yang sama, awal-awal lagi beliau sudah menganggap debat tersebut adalah sia-sia kerana bakal dijadikan propaganda politik.

Sebelum ini Fuziah bersedia untuk menyertai debat yang dicadangkan akan dianjurkan oleh sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Perhimpunan Hijau, yang membariskan Fuziah, Adnan dan Ketua MCA Bahagian Kuantan, Datuk Ti Lian Ker berkaitan isu Lynas.

Fuziah mahu debat umum itu melibatkan semua pakar berkaitan supaya rakyat dapat mengetahui dan mendapatkan maklumat lebih tepat dan telus.

Isu Lynas menjadi topik hangat penduduk daerah Kuantan sejak Kerajaan BN Pahang bersetuju membenarkan kilang memproses nadir bumi dari Australia yang dikatakan sudah ditolak oleh negeri-negeri lain itu beroperasi di Gebeng.

Suhaimi berkata, debat yang dicadangkan oleh NGO berkenaan adalah berikutan rakyat gagal untuk mendapat maklumat yang telus dan tepat mengenai Lynas.

“Dulu dianjurkan taklimat 8 siri tentang Lynas. Tetapi setelah orang ramai hadir dan bertanya, program penerangan itu dihentikan oleh penganjur selepas hanya dua kali berjalan.

“Kerajaan ada buat sesi penerangan tetapi secara terpilih dengan memanggil penyokong-penyokong Umno untuk diberi taklimat tertutup, bukannya secara terbuka kepada umum,” katanya.

“Jadi debat yang dicadangkan itu adalah cara yang dicadangkan oleh NGO tersebut setelah rakyat dan penduduk Kuantan khususnya, dinafikan mendapat maklumat sebenar,” katanya.

Suhaimi berkata, sebagai wakil rakyat Kuantan, sudah tentu Fuziah mesti membela penduduk Kuantan yang dalam gementar berhadapan projek itu.

Sementara itu, pihak anti-Lynas juga telah membariskan lapan pakar dalam pelbagai bidang termasuk Dr Jayabalan yang pernah terlibat sebagai saksi mahkamah dalam isu radio aktif Bukit Merah dulu.

Sinar Harian

Tiada ulasan: