06 Januari 2012

Ombak musnah kawasan pendaratan penyu

12 Safar 1433H. [MOD] -

RANTAU ABANG – Fenomena ombak besar yang melanda perairan pantai Dungun penghujung 2011 lalu mengakibatkan kemusnahan di beberapa lokasi peranginan di daerah ini.

Rantau Abang, sebagai destinasi pelancongan penyu yang terkenal di seluruh dunia tidak terkecuali terkena tempias ombak besar yang disifatkan sebagai tsunami kecil itu.

Seorang penduduk, Mohd Abdullah, 44, berkata, serangan ombak pada tahun ini disifatkan lebih ganas berbanding tahun sebelumnya.

Katanya, kejadian ombak menghempas pantai pada tahun ini meninggalkan kesan yang amat teruk pada pantai yang menjadi tempat pendaratan bot nelayan tempatan.

“Landskap di tepi pantai, terutama berhampiran chalet penginapan juga banyak yang rosak teruk.

“Keadaan ini dibimbangi boleh menjejaskan kehadiran penyu ke sini kerana pantainya sudah tercemar selain semakin curam akibat hakisan ombak. Kalau boleh biarlah ada usaha dari pihak berkenaan untuk membaikinya sebelum keadaan menjadi bertambah teruk,” katanya.

Menurut Mohd, lokasi terbabit perlu dipulih segera untuk memastikan ia tidak menjejaskan kehadiran penyu mendarat dan pelancong ke lokasi yang pernah popular pada lewat tahun 70-an dan awal 80-an itu.

Sinar Harian

Tiada ulasan: