06 Januari 2012

Sorok minyak dalam but

12 Safar 1433H. [MOD] -

BUKIT KAYU HITAM - Taktik baru dengan mengubahsuai tangki minyak pada but kenderaan, selain bawah tempat duduk belakang untuk menyeludup minyak ke negara jiran berjaya ditumpaskan pihak berkuasa, semalam.

Dalam kejadian jam 7.20 hingga 7.50 pagi semalam, Unit Pencegah Penyeludupan (UPP) di sini, menahan semua kenderaan terbabit yang membawa muatan 1,900 liter petrol dan 1,600 liter diesel bernilai RM6,480 ketika sekatan jalan raya di Kilometer 1.3 di sini, arah Thailand.

Timbalan Komander UPP Kedah, Noor Mohamed Shaik Alaudin berkata, semua kenderaan termasuk empat Proton Saga, sebuah Ford Telstar dan sebuah pikap Thailand menggunakan taktik sama mengubahsuai tangki di beberapa bahagian kenderaan masing-masing.

Menurutnya, sindiket penyeludupan berkenaan dipercayai dari kumpulan sama, memandangkan tempoh penahanan semua kenderaan terbabit hanya melibatkan tempoh setengah jam sahaja.

“Namun ia adalah kumpulan baru berikutan masing-masing tidak mempunyai rekod jenayah sebelum ini,” katanya kepada pemberita di sini, semalam.

Sementara itu, beliau berkata, UPP mengesan trend terkini penyeludupan dengan menggunakan kenderaan tempatan sebagai modus operandi baru berbanding penggunaan kenderaan Thailand sebelum ini.

Sinar Harian

Tiada ulasan: